Jeres bedste råd mod ondt i ryggen??

Jeg har jo en skæv ryg og får i den forbindelse perioder med eksteme smerter - jeg fik også for mange år konstateret en lavtsiddende diskusprolaps, men fik rettet lidt op på det med fysioterapi, ultralyd og akupunktur. Desværre skal der ikke mange forkerte bevægelser til, før end jeg atter kravler langs panelerne, ikke kan stå ud af sengen (ikke kan hoste) og dårligt kan rejse mig fra sofaen. Tiltider stråler det ned i lårene, balderne, endda helt ned i anklerne. Andre gange er der ikke noget der stråler til andre områder men sidder bare over halebenet…

Nu er mit spørgsmål så, hvad dælen gør alle jer med kronsike smerter?
Er der noget jeg selv kan gøre når jeg har en tur?

Jeg tager som udgangspunkt 2 panodil og 1 Ibumitin/Ibuprofen 600 mg 3 x dagligt. Det tager toppen, men ikke smerterne.
Min læge har givet mig Dolol, men jeg tror ikke jeg kan tåle dem, får åndenød og hjertegallop…

Er der andet smertestillende der måske er bedre?:eek:

Hjælp…

:kram:

Altså kodein er meget godt, dem var jeg rigtig glad for, men efter 3 år kunne jeg pludselig ikke tåle dem mere.

temgessic (morfinpræparat)
Vilan
Kodipar

De 4 slags er dem jeg har haft mest glæde af sammen med mine ibuprofen.

Jeg har lært at leve med at sådan har man det bare, for mine smertestillende, kan slet ikke tage mine smerter, kun lige toppen. jeg får panodil retard 3 piller 2 x dgl, og maldongin retard 2x2 dagligt, og så får jeg dolol og Ibuprofen efter behov, men det behov er et par gange hver dag. Jeg har også en lavtsiddende prolaps, de ikke kan op. + kronisk bækkenløsning, jeg har dagligt mange smerter, som stråler ned i ben, og låser hele ryggen, samtidig med jeg har kronisk migræne, hvor det også snart er hver dag, den kommer + fibromyalgi. Men lære at leve med det med tiden, men ved jo så godt det er svært, så føler da med dig.

Min ryg (lænd) er nogenlunde som din mht tilbagefald samt non-stop smerter i lænd og højre ben siden akut prolapsoperation i 1990.

Udelukkede morficapræparater afhjælper smerter, hvad jeg ikke kan “basere hverdagen” på.

Daglig træning dæmper smerterne samt holder muskelkorsettet omkring lænd i god form og er medvirkende til at minimere antallet af tilbagefald, hvor der “kravles langs panelerne” for at komme på toilettet.

Hej med jer
Jeg har fået fjernet 4 dikosprolapser og fået ryggen gjort stiv på de nederste 2 lændehvirvler.
Jeg får 4x2 tradolan om dagen. Min kornpude er uundværlig, den er bare god.
Hvis jeg har rigtig ondt, så tager jeg ofte en tur i solariet. Det er rigtig godt for mig, at få kroppen varmet helt igennem.
Mvh.
Blyp67:D

Jeg har fået fjernet 2 prolapser i 2005, og har konstant ondt.

Får daglig contalgin og morfin, og så det løse (panodil)

Jeg har slidgigt og diskusprolaps i lænden, får daglig en masse piller for at kunne holde smerterne ud.
Jeg træner min ryg 3 gange daglig en masse boldøvelser der styrker ryggen, svømmer i varmt vand en gang om ugen. Bruger varmepude flere gange om dagen, hvis det er meget slemt.
Måske kan noget af det hjælpe dig.

måske prøve den som retard dem tager jeg selv 3-4 af dagen 3x morfin piller 2x3 panodil 2x coldading retard og så lige et smerte plaster så har vi fået taget toppen af smerterne men får det stadig som du har det men får du åndenød osv af ngoet piller skla du ikke tage dem men eller svømme/ leje i den varme basin i svømmehallen sove rigtigt om natten rigtig pude god seng så man ligger ordeligt og så en lille træning program der kan hjælpe og en stol der har aflaste ryggen kan fåes igennem komunen efter samtale med ergo pys osv :stuck_out_tongue:

Jeg har fået at vide af lægerne at det eneste jeg kan gøre er at holde mig helt i ro,men med barn og mand og et hus kan man jo ikke det.det eneste motion jeg kan gøre er varmtvandsbassin.

jeg har været igennem et ******* på smerteklinik,men vil ikke ha alt det farlige medicin der giver mig så mange bivirkninger,så jeg får kun 2 hele morfin om dagen og en mod kramper til natten og det tager kun lige en lille top,men jeg vil hellere være klar i hovedet og være der for min fam og venner end at være dopet.

gid jeg ku hjælpe dig,men kan desværre ikke trylle

det eneste der er super godt for mig er at være i udlandet i varme og varmt vand,men det har man jo ikke lige så meget råd til når man er på førtidspension.

god søndag til jer alle fra fu hu

Hej Helene.

Jeg har fundet noget, der virker for mig.

At trække vejret rigtigt. Det smertelindrer - samt mobiliserer og stabiliserer rygsøjlen.

Den store åndedrætsmuskel (mellemgulvet) er en del af muskelkorsettet, som også Carmen omtaler. Når mellemgulvet bliver stærkt og smidigt, smitter det af på kvaliteten i resten af muskelkorsettet, så hele rygsøjlen får bedre betingelser for en god funktion, også selv om der evt. er skader på væv og hvirvler.

Derudover laver jeg flere gange dagligt øvelser i liggende stilling, hvor åndedrættet koordineres med bevægelserne. Det giver så meget bevægelsesfrihed, at jeg kan klare mig i hverdagen.

Yderligere får jeg jævnligt epiduralblokader sacralt hos min reumatolog. Det hjælper meget på smerterne fra halebenet og nedefter.

Har indtil nu ikke fundet andre former for medicin, der hjælper - trods det - at jeg har prøvet rigtigt meget.

Håber, du finder noget, der virker for dig.

Jørgine

heldigvis er jeg rimelig klar i hoved uden det giver nogen som helst problemer for fam osv

Hej!
Ihh.. Hvor jeg føler med dig:kram:
Jeg får dagligt morfin og fortamol og panodil efter behov.
Har du overvejet fortamol??
Jeg ved ikke om det kunne være en mulighed, men det hjælper ihvertfald mig rigtig godt. Dog skal det lige siges at de har den bivirkning at de giver forstoppelse, men det gør det meste jo:rolleyes:
Alt muligt held og lykke herfra!

Jo bedre og jo mere afslappet man sover om natten jo bedre har man det om dagen. Men der er nok intet der helt vil tage smerterne.

En ting som jeg dog gør, da det aflaster ryggen rigtig meget om natten, det er at jeg har en god pude, ikke til at lægge under hovedet, men til at lægge under knæene nå jeg ligger på ryggen, så den løfter knæene op fra madrassen.

Hvis jeg ligger på siden, kommer jeg puden ind mellem mine knæ, så de bliver holdt let adskilt, og ligger jeg på maven ligger puden under mine lysker.

Det aflaster så meget at man meget hurtigt lærer at flytte puden med rundt også selv om man ikke er vågen.

:kram:

Ragdoll

[QUOTE=helenekr;125855]

Nu er mit spørgsmål så, hvad dælen gør alle jer med kronsike smerter?
Er der noget jeg selv kan gøre når jeg har en tur?

[/quote]

Mit problem sidder i lænden, L4 og L5.

Jeg tager dagligt 3 dolol á 50 mg, til natten supplerer jeg med 1 panodil og ½ mablet (magnesium, som virker muskelafslappende).

Du kan muligvis gøre en del ved dine smerter via kosten.
Hvis du plejer at spise en del sukker og andet syredannende, så vil jeg mene, at du vil have stor gavn af at skære ned på disse ting.

Om morgenen når jeg vågner kan jeg tydeligt mærke forskel på, om jeg har spist slik dagen før eller ej.

Hvis jeg har spist oksesteg to dage i træk, så kan jeg også tydeligt mærke det i ryggen næste dag.

Se f.eks. her: http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3786/sprog=1/grp=8/menu=5/

og her: http://www.kropogkost.dk/syre-base/Syre-basebalancen-i-krop-og-kost.htm

Derudover benytter jeg mig en del af zoneterap,i til at tage toppen af smerterne, hvis jeg har overanstrengt min ryg.

Ud over smertestillende bruger jeg en varmepude der er beregnet til lænden, skønt… den hedder Beurer hk 55

derfor det er vigtigt bla ved at sover man har en ordelig pude som alverdens ergo pys osv gerne hjælper med at finde og ja det er rigtigt kosten har også en del at sige and smerter lyver mærkeligt men tro mig det har det

IIIH en masse fede råd - jeg suuuger det til mig!!!

(Men det er jo frygteligt at vi er så mange med rygproblemer!)

Jeg vil skrive alle jeres piller ned, og vise min læge listen, så kan han måske kombinerer noget til mig der virker lidt bedre.

Den med puden mellem kænene bruger jeg også, når jeg ligger ned - og jeg bliver også nødt til at bruge et glidelagen, for ellers kan jeg slet ikke vende mig i sengen…eller stå ud af sengen for den sags skyld. Det er et eller andet med at holde en bestemt stilling hele tiden, for ellers er de som at få elektrisk stød gennem hele kroppen!

Jeg har både varmepude og varmetæppe, måske skulle jeg tage dét i brug. Jeg var nemlig ikke klar over om varme vil afhjælpe eller gøre det værre. Men det er måske kun sportsskader der behandles med is…

Jeg har ikke rigtig mulighed for vamtvandsbassin, det lyder ellers super. Måske skulle jeg også genoverveje noget styrketræning, sådan forebeyggende…hvis jeg ellers tør komme op i motionscentret:eek:

Den læge der undersøgte mig i sin tid for diskusprolapsen sagde, at den sad så langt nede at de ikke turde operere, da jeg kunne risikere at miste førligheden. Tror chancen for at miste førligheden var helt oppe på 80% i mit tilfælde, så deres bedste råd var den gang, at jeg lærte at leve med det.
- men måske er de blevet bedre?
Dette ligger små 18 år tilbage:eek::eek:

Har du prøvet at gå til en kranio-sakral terapeut?
Det skal være en, der også har taget kurser i at rette ryg, og erfaring i behandling af det
Jeg kan varmt anbefale det

Hvis du vil være sikker på at komme i hænderne på den rette, kontakt da KST akademiet v/Trine Rosenberg, Silkeborg, og de kan give dig et navn i dit nærområde

Hvis du ikke bor for langt væk, kan du også komme til en gratis evaluering og behandling ifm hendes undervisning, så du kan se om det er noget for dig. Du skal bare ringe, og sige du gerne vil være ‘model’

Woow, så er det alligevel aldrig for sent at have ‘model-drømme’:smiley:

Det lyder ellers rigtig spændende, så det vil jeg også kigge nærmere på!

Hvis man bliver model, er det så gratis behandling??

Du har vel ikke tilfældigvis et telefon nummer???

Jeg bor så på Amager - temmelig langt fra Silkeborg, men hun kender måske andre i mit nærområde eller i København.

[QUOTE=helenekr;125909]Woow, så er det alligevel aldrig for sent at have ‘model-drømme’:smiley:

Det lyder ellers rigtig spændende, så det vil jeg også kigge nærmere på!

Hvis man bliver model, er det så gratis behandling??

Du har vel ikke tilfældigvis et telefon nummer???

Jeg bor så på Amager - temmelig langt fra Silkeborg, men hun kender måske andre i mit nærområde eller i København.
[/quote]

Jeg kan desværre ikke lige overskue at finde tlf, men skulle være ligetil over Oplysningen

Jeg fandt frem til hende, da jeg var voldsomt påvirket af kronisk stress, og havde stærke, kroniske smerter i kæber. Jeg valgte at tage kurser hos hende, så jeg kunne få intensive behandlinger den vej, og det hjalp helt fantastisk

Model kan man blive hver gang, der er et undervisningshold, og det er altid enten torsdag eller fredag først på eftermiddagen. Man skal visiteres som model, så man er sikker på at komme på det rette kursus. Ved nogle typer kan der godt være lang ventetid
Det er forøvrigt ikke unormalt at folk kommer både fra fyn og sjælland, da de ved, hvor dygtig hun er

Der er to typer modeller. Den ene er kursisterne, som skal øve sig (bare rolig, de ved, hvad de gør)
Den anden er Trine Rosenberg selv, som finder et særligt vanskeligt tilfælde, som hun selv behandler, mens kursister kigger på, og hun forklarer, hvad hun gør og hvorfor

Og dette er gratis, ja

Hvis man skal have privat behandling af hende, koster det vidst 7-800kr

Hun har kun skole i Silkeborg, så derfor kan hun kun henvise til ordinære behandlere i dit nærområde. Men hun er en meget samvittighedsfuld dame, som har styr på dem, hun har uddannet. Så du kan være sikker på, hun kun henviser til en, hun kan stå inde for med eget navn

Hun har forøvrigt erfaring med scheuerman, så måske det var en god ide at ringe og få en snak med hende