…forstået på den måde, at min læge Feks skriver at jeg ikke kan arbejdprøves grundet invaliderende OCD oa angstlidelser. Og at psykiateren stort set skriver det samme. Bare mere uddybende.
Teammedarbejderen i jobcentret har henvist mig til ‘Der er også brug for dig’ som er et samtale forløb over 8 uger som foregår herhjemme (da jeg er for syg til at forlade hjemmet). Der kommer en sagsbehandler og en psykolog for at afklare om skånsom arbejdsprøvning vil være muligt nu eller på sigt.
Jeg kan bare ikke forstå konceptet - min læge og psykiater HAR jo skrevet at jeg ikke KAN arbejdsprøves og har redegjort for, at der ikke findes flere muligheder (medicin, psykolog og andre tiltag) der kan forbedre min arbejdsevne. Og begge skriver afslutningsvis, at det er med betydenlig risiko for opblomtsring af psykotiske symptomer og generel forværring af mine lidelser, hvis de alligevel får presset mig. Samt at mine lidelser er kroniske - jeg har haft dem i 35 år.
Kan jeg under samtalen henvise til disse udtalelser?? Det er som om de forventer at jeg ignorerer mine lægers advarsler og faglige kompetencer, og bare springer ud i en arbejdsprøvning, hvilket jeg simepelthen hverken kan eller tør. De har jo ikke skrevet det for sjov.
Og hvad værre er, det er som om de med vilje ikke vil forstå sagens alvor, og jeg er så inderligt træt af at forklare mig selv, redegøre for mine lidelser, undskylde dem, og så alligevel ikke blive taget seriøst. Og hvis jeg, min læge og min psykiater ikke bliver taget seriøse - hvem har jeg så til at tale min sag??
Nogen gange fortryder jeg bitterligt at jeg har søgt førtidspension. Det hele var meget lettere da jeg bare modtog kontanthjælp og nogle gange om året bare blev matchet i kategori 5. Den gang var der ingen der gad tale om hverken aktivering og/eller atrbejdsprøvning. Men da jeg sage FY-FY ordet ‘førtidspension’ så røg alle op af stolene og faldt nærmest over hinanden for at gøre livet så surt og besværligt for mig som muligt. Og det som de før godt kunne se var HELT umuligt, er nu pludselig MEGET muligt…
Jeg er bare så træt af det hele og er plaget af tankemylder snart nat og dag. Jeg er også ved at skide i bukserne af skærk over de to fra Incita kommer, og er bange for de vil holde store foredrag om arbejdsprøvningen, og kan se mig selv sidde og pive som en mus. Det er så svært at analyserer sig selv og forklare om lidelser man heller ikke selv forstår…
Nå, men nu fik jeg da lidt luft..