[QUOTE=Hexi;149714]De har ikke lov til at revurdere det grundlag pensionen er tildelt på og frakende den på grundlag af en revurdering af det… men du har da ret i at de altid kan vurdere de eventuelle ændringer der er sket fra tilkendelsen og til dags dato… men det har jo ikke noget med flytningen at gøre, men med at der er sket væsentlige ændringer i situationen…
Nu efterlyses der konkrete erfaringer i denne tråd, så ville da være på sin plads at nævne hvor du ved det fra og hvilke kommuner du kender til der har den praksis… ville helt sikkert være en fordel for dem der flytter til de kommuner, så de kan forberede en klage for uretmæssig genvurdering…
…
[/quote]
Det er helt korrekt, at de ikke umiddelbart kan tilsidesætte den gamle kommunes skøn. Det vil sige, at hvis tilkendelseskommunen har tilkendt pension ud fra et konkret lovligt skøn (det vil sige inden for rammerne af lovgivningen), så kan den nye kommune ikke ændre tilkendelsekommunes skøn bare fordi den nye kommune har en generelt strengere (men stadig lovlig) praksis på området.
Men kommunen har lov til at prøve kommunens skøn, hvis skønnet er åbenbart forkert, og de har lov til at ændre kommunens afgørelse hvis selve afgørelsesgrundlaget er forkert eller mangelfuldt (fx. manglende ressourceprofil o. lign.). Jeg kan godt se at jeg kunne have gjort det lidt tydeligere i min tidligere post.
Det princip gælder for øvrigt også i forbindelse med at en klage behandles af en ankeinstans. Skønnet prøves således kun i sager hvor det er åbenbart forkert eller i øvrigt hviler på et forkert grundlag.
Mht´hvilke kommuner der revurderer i forbindelse med flytning, så kan jeg faktisk ikke huske det (de diskussioner hvor det er kommet op har det ikke haft nogen relevans, så jeg har ikke bidt mærke i hvilke kommuner drejer sig om) - det er dog et absolut fåtal, da de fleste kommuner ikke har ressourcer til det.
Jeg kan dog ikke se at det skulle være noget problem - eller tale imod en tidligere tilkendelse af førtidspension - hvis man forinden flytningen kontaktede kommunen og spurgte til dens praksis mht. revurdering af tilflyttere med førtidspension. Man kan altid henvise til at man på grund af ens fysiske/psykiske tilstand ikke har overskud til usikkerheden i forbindelse med en revurdering hvis man føler at man har brug for en “undskyldning” og er bange for at man med spørgsmålet peger sig selv ud som en snyder der er bange for at få sin pension frakendt ( jeg mener personligt ikke at man behøver at frygte at kommunen på grund af en sådan henvendelse automatisk tænker at der er noget “i vejen” med bevillingen).
[QUOTE=Tassi;149705]Har du arbejdet som sagsbehandler?
Du er meget inde i forvaltningspraksis og tolkning af lovene
[/quote]
Nej, jeg er ikke sagsbehandler, men jeg har arbejdet med den beskæftigelsesfremmende - og sociale lovgivning i en årrække.