Kontanthjælp (undersøgelse)

Kære alle

Først og fremmest vil jeg fortælle at jeg er ny på siden, så beklager hvis tråden er placeret under forkert kategori.

Jeg er snart færdig som socialrådgiver og i den forbindelse er jeg ved at skrive bachelor-projekt.

Projektet handler om kontanthjælp og jeg søger derfor en person som har været på kontanthjælp. Vi skal tale om hvad din oplevelse var af kontakten til jobcenteret, sagsbehandleren såvel som systemet. Og ligeledes ønsker jeg at undersøge hvad din oplevelser var mht. økonomiske aspekter i hverdagen.

Interview-personen er selvfølgelig anonymt i opgaven, men jeg er nød til at optage lyden for at kunne bruge det senere.

meld dig her eller send mig en PB så vi kan tale nærmere om formen. Jeg bor selv i København, men er villig til at rejse til Jylland eller Fyn, hvis du bor på et af disse områder.

Hvis andre har tanker om kontanthjælp og den behandling de har fået fra systemet og omgangskredsen, så kom endelig med indlæg, da jeg gerne vil have brugernes vinkel.

Hej

Kontanthjælp og ydelsescenteret her i Vejle har ansat de mest inkompetente medarbejdere…

Læs min tråd : Har kun været lure indtil nu…

Jeg advarer dig, den er lang og den bliver ikke kortere af at jeg ikke bliver arbejdsevneafklaret… 2 kroniske sygdomme.

Jeg tror helt sikkert du vil finde en lign. sag i dit nær område, det behøver du ikke rejse langt for..

Hvis jeg var i stand til det, så ville jeg også udd. mig til sb, men ville aldrig arbejde indenfor det off. ( Kommunen )

God vind
:kram:

Sagsbehandleren? Vi taler sagsbehandlerNE - har selv haft omkring 30-35 stykker efter ulovlig kontanthjælp i 21 år som psykisk syg. Jeg har aldrig har stået til rådighed for arbejdsmarked.

helenekr…:kram:

Godt det ikke er mig, for så ville jeg ende med at blive psykisk syg.:mad:

[QUOTE=Persille;188652]helenekr…:kram:

Godt det ikke er mig, for så ville jeg ende med at blive psykisk syg.:mad:
[/quote]
Ja, jeg endte da også med at få det markant værre, sådan går det når man bliver overladt til sig selv og kommunerne ikke har rummelighed til at gribe de svageste…og pengekasserne er tomme, og sagsbehandlerne heller ikke kender til psykisk sygdom:mad:

Og resultatet af dén cocktail hedder førtidspension i en alt for ung alder.:o

Kommunerne ved ikke hvad ærlighed er, man bliver mødt med skepsis og mistro.:mad:

Kommunen er bygget op på den måde, at du får kun lige de basale ydelser oplyst, alle andre skal du selv finde ud af og hvem har lige overskud til det, når man er syg.:confused:

Derfor er det godt der er en side somme denne her..:smiley:

:kram:

Lad os lige holde os til det emne som trådstarter har begyndt…da tråden ellers kan udvikle sig og blive mere end meget lang…og uoverskuelig…

Sorry, misforstod måske bare trådstarterens:

‘‘Hvis andre har tanker om kontanthjælp og den behandling de har fået fra systemet og omgangskredsen, så kom endelig med indlæg, da jeg gerne vil have brugernes vinkel.’’

Beklager.

Det er såmænd også fint nok at fortælle som du gjorde i første indlæg…

Problemet er hvis alle så begynder at kommentere dit indlæg og det så ryger over i en “samtale” og de kan læses alle steder på K10..

Du ved godt hvad jeg snakker om og hvordan trådene normalt kan udvikle sig og det var bare det jeg ville undgå i denne tråd..

Har været på kontanthjælp i 4.5år, efter 2 år på sygedagpenge. videregående uddannelse, og 13år på arbejdsmarked, efter denne.

Har idag fået førtidspension, efter 3 indstillinger fra sagsbehandler.

Du kan evt læse tråd “Magtmisbrug”.

For mit vedkomne handlede det mest om, at sagsbehandleren, stort set intet kan gøre for borgeren, da alle afgørelser, træffes af ledelse i kommunen.

Derudover blev sagsbehandlingen besværliggjordt af min manglende økonomi, da jeg ikke kunne få hjælp til træning, kørsel mv.

Hvis du kan bruge mig, er du velkommen.

VH Popiae

når man ankommer på kommunen for at få hjælp..

Det gør man i hvert fald i den kommune jeg bor,
så tager man et nummer, og stiller sig op…
mærker medarbejderne i kontanthjælpsafd. blikke .. op og ned ad en..
bliver ligeså lille som en mus, og er tæt på at være usynlig,
når det endelig er ens tur…

“R du syg?? nå men det må vel være noget, du bilder dig selv ind,
ellers stod du vel ikke her, og skulle have kontanthjælp..?”
“Har du været ude af systemet i over et år?? nåå,
og hvad har I så levet af??”
Min mands private pensionsopsparing..
så den er der ikke mere tilbage af.. vi har INTET af
værdi tilbage…

“nå, nå og I har solgt Jeres gamle bil, så I kun har en gammel tilbage,
ja den skal din mand vel også bruge til at køre på arbejde i..”

“Ellers har I ikke formue nogen steder??”
Nej

“Hvorfor har I ikke solgt Jeres nedlagte (nedslidte) landbrug?
så kunne I jo sidde til en meget billigere husleje??
Nå nej det er vel ikke lige til at sælge hus lige for tiden…”

“Så skal du lige huske, at aflevere en kopi af din mands lønsedler..
hver måned.. så kan vi se, om der overhovedet er noget, du kan få udbetalt..”

Tjaa det var bare et lille bitte udpluk…

Har nu været på kontanthjælp i 7 måneder med MEGET skiftende udbetalinger,
selvom min mand tjener stort set det samme, skal der kun et lille udsving i hans indtjening,
for at det betyder, at jeg slet ikke kan få hjælp den måned.

efter 1 år 3 md UDEN indtægt
52 uger sygedagpenge
3 år med skiftende arbejde - dagpenge
12 år i fast arbejde
revalideret som 19-årig pga. af fysisk sygdom

[i]Mvh.

Kiskada[/i]

Sorry… Knuz