Kronisk træthed kan være virus

"Kronisk træthedssyndrom har i mange tilfælde været svært at forklare. Der har ikke været nogen kendt årsag andet end vedvarende træthed. Hidtidige forsøg på at finde en forklaring har peget i forskellige retninger, uden at der er fundet en klar årsag.

I et nyt studie offentliggjort i det amerikanske tidsskrift Proceedings of the National Academy of Sciences og offentliggjort i Ugeskrift for Læger blev der imidlertid fundet en sammenhæng, idet der blev fundet et leukæmivirus hos knap 90 procent af de undersøgte patienter med kronisk træthedssyndrom mod under 10 procent i en kontrolgruppe."

http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Artikler/2011/0107150950.htm

Tilgiv, mig web og admins, hvis ikke jeg har placeret dette emne korrekt, men syntes at alle skulle have muligheden for at kende til ovenstående nyeste undersøgelser -måske der er nogen herindefra det kan interessere :wink:

[QUOTE=buster;143587]"Kronisk træthedssyndrom har i mange tilfælde været svært at forklare. Der har ikke været nogen kendt årsag andet end vedvarende træthed. Hidtidige forsøg på at finde en forklaring har peget i forskellige retninger, uden at der er fundet en klar årsag.
[/quote]

Kronisk træthedssyndrom ?

Hvad er det ?

Det er ikke første gang at en virus bliver associeret med CFS og i relation til: Myalgisk Encephalomyelitis (ME) er der direkte en sammenhæng.

ME går også under betegnelsen: Postviral fatigue syndrom / Benign myalgic encephalomyelitis.

Amerikanske WPI lancerede sidste år, en undersøgelse, der påviste en klar sammenhæng imellem XMRV og CFS (eller mere præcist: ME).

Hvis jeg ikke husker forkert lå prævalensen iblandt raske kontroler på ca 3,7 % og prævalensen i ME-gruppen på ca. 67 %.

Daniel Peterson & Judy Mikovits er ikke helt uden evner :slight_smile:

Peterson er dog ikke mere med i WPI-teamet.

BTW: Jydy har lavet en lille undersøgelse (der ikke er publiceret) af autister, der viser at ca 40% af prøverne er inficeret med XMRV - igen med en prævalens på ca. 3,7 iblandt raske kontroller.

Det er egentlig interessant … :wink:

Vi har også en videnskabelig tese om hvordan XMRV kan smitte, fra fx mor til barn.

Underlig forvrøvlet artikel …

BTW: Henrik Permin er OK og i øvrigt én af de få her i landet, der har erfaring inden for ME-området.