Du må gerne eje dit ejet hus, uden at der sker fradrag i din pension, men hensyn til
lottogevinsten hmm er jeg lidt usikker, men tror stadig ingen indflydelse det har.
Det er kun hvis man er på kontant hjælp, man ikke må eje og have formue mener jeg.
1
du må godt eje et hus
2
du må godt have en formue
3
du bliver modregnet i din pension, hvis du har en indtægt over 67000 kr ved siden af din pension. 30 kr pr 100 kr
hvis du har en rente indtægt på 100.000 kr ved siden af din pension
så vil du får 100000-67000 kr = 33000 kr som skal modregnes ialt 9900 kr
pension 2011 199.128 kr - 9900 = 189.228
Alt hvad der er alm. skattepligtig indkomst (A/B skat) bliver du modregnet med 30%, så hvis en gevinst er skattepligtig og du skal svare skat af den bliver du modregnet dog med et bundfradrag alt efter om du er gift eller ej.
Jeg mener at en Lottogevinst er skattefri for modtageren og dermed ikke modregnes.
Er du derimod på kontanthjælp og vinder en stor gevinst over 10.000 i salgsværdi skal den først bruges/sælges.
For flere år tilbage i lykkehjulet var der en på kontanthjælp som vandt en masse præmier, ikke kontanter, disse præmier skulle sælges først inden kontanthjælpen kunne komme på tale igen…men det er vist før internettet blev populært, ihvert fasl kunne jeg ikke finde nogen artikler fra dengang som jeg kan linke til.
keld60 mange tak for svaret jeg eller vi er ikke gift… og bliver det ikke selv om i mange tilfælde bliver vi regnet som gifte af kommune. vi har været samlevende, boet sammen i 17 år (år 2011). men jeg mener at fx. en lotto gevinst er der betalt skat af…
men vi kan jo alle går hen og vinde den hel store her hjemme i lotte, hvis vi spiller. og derfor kom jeg til at tænke over mit første spørgsmål det er jo ikke lige nogen jeg blev oplyst om da jeg fik min førtidspension i sin tid…
må jeg som samlevende så eje et hus eller bil?? undskyld alle de her spørgsmål… men jeg er lidt i tvilv…
du skal huske på at du har fået en FP, fordi du ikke kan arbejde
hele grunden til du får førtidspension
derfor må du også eje hus og bil og alt hvad du ønsker
samt en FP er ikke noget man vælger
hvor kontanthjælp er en midlertidige ordning indtil du kommer i arbejde eller på anden hvis får en indtægt
her må du kun have 10000 kr i banken
kontanthjælp er noget helt andet og må ikke blandes sammen med FP
du kan kun blive modregnet i din pension, pågrund af løbende indtægt om året
du kan ikke blive modregnet i formue, heller hvis du arver nogle penge.
hvis du vinder 2.000.000 kr i lotto. Så er de skattefri
så du bliver ikke modregnet
men hvis du overstiger beløbsgrænsen som du må tjene ved siden af pension
Ja så hedder det 30 procent af hver 100 kr du overstiger
evt renter eller afkast af værdipapir
jeg tror at det er fordi jeg har været på kontanthjælp i mange år Før jeg fin min førtidspension… så de regler sidder bare fast, hvis man kan kalde det det… og nu er jeg meget usikker på hvad jeg må og ikke må :-S
jeg har fået min pension pga af at jeg ikke kan arbejde pga min sygdom…
1000 tak alle sammen det er rigtig dejligt at jeg kan spørge her, og får svar
måske kommer der flere spørgsmål
[QUOTE=luske;168244]keld60 mange tak for svaret jeg eller vi er ikke gift… og bliver det ikke selv om i mange tilfælde bliver vi regnet som gifte af kommune. vi har været samlevende, boet sammen i 17 år (år 2011). men jeg mener at fx. en lotto gevinst er der betalt skat af…
men vi kan jo alle går hen og vinde den hel store her hjemme i lotte, hvis vi spiller. og derfor kom jeg til at tænke over mit første spørgsmål det er jo ikke lige nogen jeg blev oplyst om da jeg fik min førtidspension i sin tid…
[/quote]
Undskyld jeg skulle selvfølgelig have skrevet gift/samlevende og ikke bare gift…
Hvis min kone f.eks får tilbudt et ekstra godt betalt job skal jeg nedsættes i pension efter 100/30 reglen og dermed kommer vores samlede skat op på omkring 68% af alt samlet indkomst.
Så selve den samlede husstandsindkomsten bliver ramt, selv hvis man har børn der ønsker at tjene sine egne penge bliver du ramt. f.eks på evt boligsikring/ydelse.
Så livet som FP’er er ikke en dans på roser som mange tror…
Savner squ livet fra dengang jeg var 100% selvforsørgende…
[QUOTE=luske;168244]keld60 mange tak for svaret jeg eller vi er ikke gift… og bliver det ikke selv om i mange tilfælde bliver vi regnet som gifte af kommune. vi har været samlevende, boet sammen i 17 år (år 2011). men jeg mener at fx. en lotto gevinst er der betalt skat af…
[/quote]
Jeg syntes ikke selv der i den forbindelse er den store forskel andet end at man bedre kan sikre hinanden/børn efter dødsfald så jeg ville vælge giftemålet for så ved alle parter hvad det gælder.
keld60 ja det kan du have ret i… men hvis vi gifter os, så kan vi resikere at jeg skal forsøge min mand. (kalder ham det, da vi har været sammen så længe )
han er pt på kontanthjælp…
[QUOTE=luske;168257]keld60 ja det kan du have ret i… men hvis vi gifter os, så kan vi resikere at jeg skal forsøge min mand. (kalder ham det, da vi har været sammen så længe )
han er pt på kontanthjælp…
[/quote]
Ja, men er et ægteskab ikke det går ud på… i godt ondt…
Er selv så heldigt stillet idag så jeg med min FP samt erstatning for TAE kan forsørge både mig selv og min familie i det tilfælde at min kone er uden indkomst
Så der er ingen “risiko” for selv om i ikke er gift kan du risikere det alligevel…
Så bare afsted og vis ALLE at i VIL hinanden på godt og ondt.
det er rigtigt, men nej… jeg tror ikke vi bliver gift, inden for maaaange år. han vil ikke. og en anden ting, så lever vi som gifte gør på godt og ondt vi har bare ikke papir på det. men måske en gang ud i fremtiden, hvem ved
[QUOTE=luske;168278]det er rigtigt, men nej… jeg tror ikke vi bliver gift, inden for maaaange år. han vil ikke. og en anden ting, så lever vi som gifte gør på godt og ondt vi har bare ikke papir på det. men måske en gang ud i fremtiden, hvem ved
[/quote]
Måake er han bare ked af han ikke kan forsørge dig, men hvis du vælger at gifte dig med viser du ham netop hvad kærlighed/ægteskab går ud på…
Måske han ikke i sin situation kan se fordelene som der alligevel er… men du viser du har overskuddet til til at se at i passer sammen
Penge i overflod er ikke alt, men et lille overskud til en lille ferie kan klare meget, ferien behøver ikke være en på den anden side af jorden, bare en lille en på den anden side af hverdagen.
Et lille eksempel fra min egen hverdag…
Min kone og mig laver hver måned en kæreste/ægtefælle dag hver måned…
Den ene måned bestemmer hun hvad vi skal den dag/weekend, den næste gør jeg…
Så FIND helt sammen, er kærligheden der, er det andet der også, heldigvis.
vi ved skam godt hvad kærlighed er, og vi holder sammen i tyk og tyndt - hvis vi ikke gjore var vi ikke sammen idag
ja penge er bestemt ikke alt… vi har prøvet at manden ikke fik penge i et ½ år fordi hans sagsbehandler ikke kunne lide ham (hun er en der tror hun betaler ud af egen lomme, og ikke kommunens) og der havde vi min kontanthjælp at leve for. 2 voksne + 1 barn… havde vi ikke haft vores forældre og gode venner, OG hinanden, havde vi ikke klaret det…
vi kender hinanden Rigtig godt og det er jo et +
men giftes… det er nok når vi en gang bliver gamle tror jeg hihi
Går ud fra du har fået tilkendt pension efter de nye regler.
Her er et link til borger.dk og reglerne for udregning af førtidspension, både ifm. ægtefælles indkomst osv. Der modregnes max. kr. 220.000 af ægtefællens indtægt. Grundsatsen er lavere hvis du er gift/samboende end hvis du er enlig. Men alt dette står her:
En LOTTO gevinst er skattfri og påvirker ikke en Førtidspension. Den kan f.eks. også udbetales uden at oplyse modtagerens CPR. nr.
Dog skal man være opmærksom på, at hvis beløbet placeres i en bank, at det så sker på en rigtig konto, så pengene registreres som en gevist og ikke som formue!
Den formular som min kommune udsender som meddelelse om førtidspension indeholder et afsnit med teksten Oplysningspligt.
Denne tekst bliver løbende opdateret og beskriver den pligt en førtidspensionist har til, at informere om enhver ændring i sine personlige og økonomiske forhold! Teksten henviser også til gældende lovgivning.
Hvis man ejer eget hus, så vil værdien af eget hus falde indenfor formuegrænsen, som er 686.900 kr. for 2011. Værdien af eget hus som overskrider denne grænse påvirker den førtidspension som modtages.
Bemærk venligst, at info er oplyst for enlig FP!
Og som Anne Mette ovenstående har link til, så er der mange gode oplysninger at hente på borger.dk
[QUOTE=LimoGert;168299]En LOTTO gevinst er skattfri og påvirker ikke en Førtidspension. Den kan f.eks. også udbetales uden at oplyse modtagerens CPR. nr.
Dog skal man være opmærksom på, at hvis beløbet placeres i en bank, at det så sker på en rigtig konto, så pengene registreres som en gevist og ikke som formue!
Den formular som min kommune udsender som meddelelse om førtidspension indeholder et afsnit med teksten Oplysningspligt.
Denne tekst bliver løbende opdateret og beskriver den pligt en førtidspensionist har til, at informere om enhver ændring i sine personlige og økonomiske forhold!
Hvis man ejer eget hus, så vil værdien af eget hus falde indenfor formuegrænsen, som er 686.900 kr. for 2011.
Mvh. Gert
[/quote]
686.900 kr. for 2011 har ikke noget med førtidspension af gøre
kun hvis man modtager boligsikring ved siden af sin pension
mange tak anne mette aj det er efter de nye regler jeg har fået den (efter 2003) jeg ved nu ikke om vi vinder den store, men det var mere hvis vi var heldige hihi og mange tak
LimboGert jeg spørger netop for IKKE at komme til at snyde, eller hvad man kalder det… Det gidder jeg ikke, men som sagt har jeg været på kontanthjælp i mange år, mens jeg blev udredet, pengen skal jo kommet et sted fra, og der kan jeg da som sådan reglerne men på FP så er jeg lidt lost… Derfor er det rat at kunne spørge her inde og snyde, det vil jeg bestemt ikke
jeg får KUN min rene førtidspension, intet andet… hellere ikke boligsikring, eller andet fra kommumen, da jeg er samlevende og er på den nye FP efter 2003
mange tak alle sammen
mit indlæg er forsvundet
jeg får min FP efter den nye. (efter 2003) og jeg får intet fra kommunen som boligskring eller andet… jeg kunne ikke drømme om at snyde eller anedet… derfor har jeg også mange spørgsmål…
anne mette kan jeg også finde noget om hvis manden får arbejde? bliver hans så modregnet i min pension eller?