Modregning i Ydelse - gift med en på Ftp

Hejsa
:confused:
er fortsæt på kontanthjælp,efter revaliderings forløb,
Fik det at vide i dag hos min sagsbehandler at de ikke må modregne min ægtefæles indtægt(han er på Førtidspension 13.842 kr)
Man kan kun modregne ægtefæles indtægt(hvis det er tale om alm. lønindtægt)
ifølge min sagsbehandler…
Er det nogen der kender regler for det???

https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/Sider/kontanthjaelp.aspx?KommuneId=710#RichHtmlField2Bookmark1

Vil mene at der her også hentydes til førtidspension, da den jo også er en del af loven om social pension.

jeg kender ingen regler omkring det.

men jeg er på kontanthjælp nedsat efter 6 mdr. og min mand er førtidspensionist efter 2003.

jeg får kontanthjælp som forsørger. og de trækker ikke noget fra af min kontanthjælp.

Så er du i det samme situation som mig.
Jeg har fået kontanthjælp sats de ca 10.000 før skat siden 2008.
Husindtægt Loft 20.000 minus min mands ftp 13.842 kr og minus reduktion efter 6 mndr. DVS kontanthjælp pr. mndr. er ca de 6100 før skat.?
Er det mon en paragraf nr. man kan henvises til?
Træls at det er forskel på regler fra kommune til kommune…

jeg får kun fratrukket de der ca 600 kr pr måned pga loft..

de trækker ikke noget fra af min mands pension, ej heller hans div erhvervsevnetabs udbetalinger.

og heller ikke min egen erhvervsevnetabs udbetaling..

så det lyder da mærkeligt at de trækker så meget i din kontanthjælp.
jeg har også været på den siden aug 08..

kender ikke lige §§ eller noget… har din kommune evt en borgerrådgiver som kunne hjælpe dig?

[QUOTE=Peppe;159082]https://www.borger.dk/Emner/arbejde-dagpenge-orlov/dagpenge-og-kontanthjaelp/Sider/kontanthjaelp.aspx?KommuneId=710#RichHtmlField2Bookmark1

Vil mene at der her også hentydes til førtidspension, da den jo også er en del af loven om social pension.
[/quote]

Vil det se at person på Førtidspension der er gift med en på kontant hjælp eller andet kan ikke værre forsørger??? Og derfor er det mig der skal værre en forsørger selv om jeg er på kontanthjælp?

Du kan godt være forsørger på FP! MEN da FP er under lov om social pension må de IKKE modregne det som en indtægt i den ægtefælle som er på KH udbetalinger.

DVS at jeg har ret til en kontanthjælp på 10.044 før skat(-622 .kr reducering efter 6 mndr)
selv om det overskrider de 20.000 i husindtægt.?
Er det så med tilbagevirkende kraft fra 2008?

Var der nogen det kunne svare på det sidste spørgsmål???

næ jeg kan ikke svare på dit brev, men jeg kan kun se at du bliver nødt til at klage over det. til både borgmester, byråd og alt hvad der kryber og går på din kommune.

eller hvad med at søge hjælp hos SR bistand eller DUKH (duhk)..

har du evt fagforening der kunne hjælpe?

desværre tror jeg det kan blive svært at få det med tilbagevirkende, men ingen tvivl om at jeg syntes det burde være sådan at I fik det. man kan jo kalde det grov forsømmelse af vejledningspligt, oplysningspligt og meget andet.
de burde jo vide bedre dem som udregner det.

og vi har her i huset over de 20 om måneden, har ikke lige styr på det præcise..

må prøve at finde nogen der ved noget om det

De regler gælder Ikke i Aalborg Kommune ifølge dem…de har send mig brev om mulighed for at klage over de sats.

Ved du måske hvilken del af social loven jeg skal henvise til eller en paragraf nr.???

Jeg har forhøret mig efter en “borgerrådgiver” i Aalborg Kommune og fik svar at det er det samme person som beregner min kontanthjælp

Hvad skriver man i sådan klage???

Så skulle man ikke vide det bedre så er Systemmet det samme som for 200 år siden…
Anklager,Forsvar,Dommer og Bøddel er en det samme person… Heey Aab!!!

Er der nogen der kan svare mig helt bestemt.

Jeg kommer på kontanthjælp til september hvis jeg ikke finder et job inden. Min mand er på førtidspension efter de NYE regler. Jeg har fået så meget at vide at jeg nu er total forvirret.

Kan kommunen trække i min kontanthjælp når min mand er på førtidspension?

Jeg mener ikke han kan forsørge mig og hans søn fra et andet forhold på en førtidspension…

Vil rigtig gerne vide dette da det giver mig mange søvnløse og urolige natte..

Jep, du kan trækkes i KH når din mænd er på ftp, det er sådan set ligemeget, I må tilsammen ikke have mere end 2 x KH satsen, jeg kender kun den til uden forsørgelsespligt dvs. 2 x 10.500,- før skat.

Så afhængig af din mænds ftp, får du suppl. op til max. 2 x KH satsen, dvs. 21.000 før skat for jer begge, og om du synes at din mand ja eller nej kan forsørge dig at dette beløb er sådan set ligemeget, kommunen synes man kan og så skal man bare æde den, jeg taler af erfaring da vi sidder i selv samme situation.

Ok mange tak for dit svar

Min mand er jo forsørger så han må jo kunne få kontanthjælp som forsørger hvis han ikke fik førtidspension.

DVS 13.884 kr. Jeg er ikke forsørger og kan få 10.500 kr det vil sige vi tilsammen har 24.384 i indtægt. Vil det så sige de må trække 2.884 kr i min kontanthjælp så jeg får 7.616 kr før skat?

Hilsen
Voller76

Såsom jeg læste dit indlæg er din mand på ftp efter de nye regler fra 2003, og du kommer måske på kontanthjælp.

Kommunen kigger så på hvad får din mand i førtidspension og eventuelle udbetalinger fra fx. arbejdsmarkedspensioner, disse tæller de sammen, hvis disse beløb ikke overstiger 21.000 før skat om måneden, ja men så få du supplerende kontanthjælp til i tilsammen rammer de 21.000,- før skat om måneden.

Nu ved jeg ikke om man får et højere førtidspension når man har et barn, men jeg mener det ikke, enten er man enlig eller gift/samlevende og hver kategorie har sin takst i førtidspension.

Jeg er gift og har ftp efter 2003 siden i år, får en lille bitte om måneden fra en arbejdsmarkedspension, disse beløb til samme var under de 21.000,- og min mand fik således suppleret til vi tilsammen nåede dette beløb.

Det blev bare være, fordi jeg også fik en engangssum udbetalt og den anses som formue, så den suppl. KH stoppede og der blev regnet ud hvor langt man skal spise/leve af formuen før man igen kan be’ om hjælp.

Så også der skal du være obs. at hvis din mand har en formue, så kan kommunen kræve at disse først bruges før de yder dig kontanthjælp.

Hilsen

Mange tak for dit svar. Puha det bliver ikke sjovt håber godt nok jeg finder et job inden.

Voller76