Nye regler fleksjob

Hej,

Synes efterhånden jeg har et udmærket overblik over de nye regler om fleksjob og førtidspension efter 1/1 2013. Er dog lidt i tvivl på et enkelt område.

Hvis man er fleksvisiteret overgår man til de nye regler, hvis man skifter eller mister sit fleksjob efter 1/1 2013. Dermed kommer de nye regler om løntilskud til at gælde for pågældende flekser.

Men bliver det næste fleksjob så omfattet af reglerne om, at det første fleksjob bliver tidsbegrænset, og at der så skal ske en revurdering efter udløb af dette fleksjob ?

Eller er en person som er fleksvisiteret inden nytår sikret varig ret til fleksjob, altså hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt ?

Knopf…

[QUOTE=Knopf;237632]Hej,

Synes efterhånden jeg har et udmærket overblik over de nye regler om fleksjob og førtidspension efter 1/1 2013. Er dog lidt i tvivl på et enkelt område.

Hvis man er fleksvisiteret overgår man til de nye regler, hvis man skifter eller mister sit fleksjob efter 1/1 2013. Dermed kommer de nye regler om løntilskud til at gælde for pågældende flekser.

Men bliver det næste fleksjob så omfattet af reglerne om, at det første fleksjob bliver tidsbegrænset, og at der så skal ske en revurdering efter udløb af dette fleksjob ?

Eller er en person som er fleksvisiteret inden nytår sikret varig ret til fleksjob, altså hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt ?

Knopf…
[/quote]

Jeg er visiteret til fleksjob, spurgte ved møde om varig ret til fleksjob med de kommende § og regler. Fik at vide at man stadig har varig ret til fleksjob.

Spurgte også om de regler omkring at det først er 2 fleksjob der er varigt, det sagde de nej til, fik svaret at får man et fleksjob er det varigt. :slight_smile: :slight_smile:

Det må fortsat være sådan - efter 1/1-13 - at Flexbevilling og Førtidspension er varige bevillinger, medmindre der indtræder væsentlig helbredsmæssig bedring.

At der justeres på forhold omkring de to bevillinger, gør dem ikke mindre varige, såvidt jeg har forstået.

Bliver ledige flexvisiteret sat ned i ledighedsydelsen i 2013

Ja c.l.e.o fra 1 januar er det 89 % af dagpengesatsen, frem for 91 % idag.

Jasch, det gælder vist nok først efter 6 måneder, dvs 01.06, altså hvis man nu er ledig og får ledighedsydelse på 91% af dp-satsen og du finder ikke et job før reformen evt. træder i kraft så beholder du din ydelse på 91% indtil 6 måneder efter ikræfttrædelse af reformen - læst på bm.dk Hvis du så per 01.06.13 stadig er ledig så bliver din ledighedsydelse fremover 89% af højeste dagpengesats.

Nu har jeg bare et andet spørgsmål, blev der slet ikke snakket om at man efter 2 års ledighed skulle over på den særlige sats som hedder 10.330,-? Er det helt droppet, kan intet finde over det.

Måske ved nogle herinde dette?

[QUOTE=foetsie;237828]
Nu har jeg bare et andet spørgsmål, blev der slet ikke snakket om at man efter 2 års ledighed skulle over på den særlige sats som hedder 10.330,-? Er det helt droppet, kan intet finde over det.

Måske ved nogle herinde dette?
[/quote]

Det håber jeg det er,jeg kan slet ikke over skuge at skulle trækkes 1/3 i indtægt.

[QUOTE=le cuere;237645]Jeg er visiteret til fleksjob, spurgte ved møde om varig ret til fleksjob med de kommende § og regler. Fik at vide at man stadig har varig ret til fleksjob.

Spurgte også om de regler omkring at det først er 2 fleksjob der er varigt, det sagde de nej til, fik svaret at får man et fleksjob er det varigt. :slight_smile: :slight_smile:
[/quote]

Ja hvis den er tildelt før 1.1.2013
efter den 1..1.2013 får man kun en 5 årige periode
herefter kan den blive gjort varig
men man skal sikkert kæmpe for det, da de vil have så mange som muligt ud af fleks og over på det almindelig arbejdsmarkedet som raske

Fleksjob bliver bevilliget for en femårig periode
Kommunen bevilliger efter den 1. januar 2013 fleksjobbet for op til fem år ad gangen. Når de op til fem år er gået, skal kommunen vurdere, om borgeren fortsat er berettiget til et fleksjob. Midlertidige fleksjob betyder ikke, at borgeren skal skifte fleksjob hver femte år, men alene at kommunen hvert femte år skal vurdere, om den enkelte fortsat er berettiget til et fleksjob.

Personer over 40 år kan efter det første fleksjob få bevilliget et permanent fleksjob. Det gælder, hvis kommunen vurderer, at borgeren aldrig bliver i stand til at kunne varetage et almindeligt arbejde på ordinære vilkår.

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Flere%20i%20arbejde/Reform%20af%20foertidspension%20og%20fleksjob/Hvad%20sker%20der%20paa%20fleksjobomraadet.aspx

[QUOTE=le cuere;237645]Jeg er visiteret til fleksjob, spurgte ved møde om varig ret til fleksjob med de kommende § og regler. Fik at vide at man stadig har varig ret til fleksjob.

[/quote]
Det er også korrekt. Alle der har et fleksjob nu er fredet efter 2013. Men ryger jobbet efter 2013, så står man nøjagtigt i samme situation som alle andre. Det er jo derfor vi hyler op om, at fleksjobreformen er så hård for alle disse mennesker.

[QUOTE=MTVRV1;237864]

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Flere%20i%20arbejde/Reform%20af%20foertidspension%20og%20fleksjob/Hvad%20sker%20der%20paa%20fleksjobomraadet.aspx
[/quote]

Tak for link, MTVRV1 :slight_smile:

Hvis dette ER vedtaget og HAR været gennem tre lovbehandlinger, ville du så ikke være så rar at linke til selve lovteksten?

Så jeg skal have min årlige revudering men nye flex jobber kan nøjes med hver 5 år.

Jeg forstår ikke en dyt,nor jeg har været igemmen en arbejdsprøvning,og revisiters til flex igen trode jeg faktisk at jeg ville komme under nye regler.

[QUOTE=Carmen;237875]Tak for link, MTVRV1 :slight_smile:

Hvis dette ER vedtaget og HAR været gennem tre lovbehandlinger, ville du så ikke være så rar at linke til selve lovteksten?
[/quote]

hej !!!

lige et spørgsmål ??? jeg har siddet og læst og læst. men kan ikke helt lige finde noget på skrift" men hvis man nu skulle gå hen og være så uheldig ang. det med ledighedsydelsen frafalder,er man så stadig""
berettiget til at modtage kontanthjælp uanset"" ægtefældes" indkomst nær man er i flexjob systemet. jeg har været i flexjob siden 2000. og er dog i job på nuværende tidspunkt" håber nogen kan fortælle mig om dette ?

hilsen Annech.

[QUOTE=annech;237991]hej !!!

lige et spørgsmål ??? jeg har siddet og læst og læst. men kan ikke helt lige finde noget på skrift" men hvis man nu skulle gå hen og være så uheldig ang. det med ledighedsydelsen frafalder,er man så stadig""
berettiget til at modtage kontanthjælp uanset"" ægtefældes" indkomst nær man er i flexjob systemet. jeg har været i flexjob siden 2000. og er dog i job på nuværende tidspunkt" håber nogen kan fortælle mig om dette ?

hilsen Annech.
[/quote]

Kontanthjælpen vil uden trivel blive udregnet ud fra ægtefældens indtægt.

[QUOTE=Carmen;237875]Tak for link, MTVRV1 :slight_smile:

[/quote]

Der er ikke noget der er vedtaget ang den nye reform af fleksjob og førtidspension…

De har lavet et udkast til en reform…men den mangler at komme som et lovforslag og de tre behandlinger i folketinget…

Jeg havde et link til udkastet på forsiden ude til højre…øverst…men men de (beskæftigelsesministeriet) har åbenbart valgt at fjerne udkastet…http://www.bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Pressemeddelelser/2012/Aftale_fop.ashx

Jeg har dog det fulde udkast liggende…26 sider mener jeg det er…og jeg lægger det op her på K10 i morgen…så alle selv kan læse hvad det drejer sig om…

Men det er ret vigtigt at der altså ikke er noget vedtaget…og der er flere ting som kan nå at blive ændret i det færdige lovforslag…når det kommer engang…

[QUOTE=annech;237991]hej !!!

hilsen Annech.
[/quote]
Der findes rigtig mange ‘‘kontanthjælps-fleksere’’ og de hører til under reglerne for kontanthjælp. Så som CLEO skriver, så bliver det nøje regnet ud efter ægtefælle - og tjener denne for meget, kan man slet ikke få kontanthjælp.

Joo Helene…men når de nye regler kommer…så vi hjælpen ikke længere hedde kontanthjælp…men derimod ledighedsydelse…bare på kontanthjælps taksten…

Den vil derfor heller ikke længere blive modregnet fordi ens ægtefælle tjener en del penge…

Hvis det altså er det som spørgsmålet er? Eller har jeg misforstået noget…

[QUOTE=Webmaster;238054]Der er ikke noget der er vedtaget ang den nye reform af fleksjob og førtidspension…

Jeg havde et link til udkastet på forsiden ude til højre…øverst…men men de (beskæftigelsesministeriet) har åbenbart valgt at fjerne udkastet…http://www.bm.dk/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Pressemeddelelser/2012/Aftale_fop.ashx

Men det er ret vigtigt at der altså ikke er noget vedtaget…og der er flere ting som kan nå at blive ændret i det færdige lovforslag…når det kommer engang…
[/quote]

Tak, Webmaster - mente jeg nok :slight_smile:

Nej, linket virkede netop ikke, så tak at du vil lægge det igen på anden vis.

…undrer mig, at udefra kommende kan fjerne noget fra K10’s Forside…

Hvis man nu blev godkendt til fleksjob tilbage i 2007 og sidenhen er kommet på førtidspension…men så en vågner op og er i bedring, så man vil prøve at se om det der arbejdsmarked kan lade sig gøre og kommer tilbage på fleks - vil det så være på de nye regler, eller efter dem der var gældende første gang jeg blev godkendt til fleks?

[QUOTE=Webmaster;238057]Joo Helene…men når de nye regler kommer…så vi hjælpen ikke længere hedde kontanthjælp…men derimod ledighedsydelse…bare på kontanthjælps taksten…

Den vil derfor heller ikke længere blive modregnet fordi ens ægtefælle tjener en del penge…

Hvis det altså er det som spørgsmålet er? Eller har jeg misforstået noget…
[/quote]
Jeg læste det som, hvis ledighedsydelsen bortfalder, og der kun er kontanthjælp tilbage…

‘‘uheldig ang. det med ledighedsydelsen frafalder,er man så stadig""
berettiget til at modtage kontanthjælp uanset"" ægtefældes" indkomst’’

Ved godt det vil hedde ledighedsydelse efter 2013, hvis det kommer til at gå efter reformforslaget. Men hvis fleksere kan blive revurderet efter 5 år, så er der nok også en mulighed for, at man ikke går igennem igen, og derfor vil gå fra ledighedsydelse tilbage til kontanthjælp (hvis bevillingen ryger).
- det var mere den vinkel jeg troede spørgeren mente:D

[QUOTE=Carmen;238072]Tak, Webmaster - mente jeg nok :slight_smile:

Nej, linket virkede netop ikke, så tak at du vil lægge det igen på anden vis.

…undrer mig, at udefra kommende kan fjerne noget fra K10’s Forside…
[/quote]

He he nu er det heller ikke noget der er fjernet fra K10`s forside…

Det er teksten der ligger på beskæftigelsesministeriets hjemmeside der er fjernet…

De vil vel ikke have at vi ser den mere…

Men men jeg har ledt og fundet denne tekst som nu ligger på forsiden af K10 http://www.k10.dk/media/aftale-fleksjobsreformen-2012.pdf

@Helene…ja hvis man ryger helt ud af fleksjobsordningen…er der nok kun kontanthjælp…

Men det burde jo være usandsynligt eftersom man skal have en “varrig” nedsat arbejdsevne…for at blive visiteret første gang…

Lidt fra aftale teksten om ledighedsydelse…som IKKE er vedtaget endnu…