Resourceprofil.

Hej. Kan nogen her på sitet oplyse mig om resourceprofilen, som så mange taler om.

Jeg er blevet oplyst om at den er et temmelig vigtigt redskab i sagsbehandlinger, så hvis nogen kunne oplyse bredt om denne profil, så vil jeg blive utrolig glad.

Sommerhilsner
J&J

Her er et link til nyttige links ressourceprofil… http://www.k10.dk/index.php?pageid=arbejdsevnebegrebet

Håber at det er det du efterlyser :slight_smile:
Kh
Lone

Hej Lone.
Jeg fik vist ikke udtrykt mig klart nok.

Jeg er bekendt med reglerne omkring resourceprofilen, men jeg er i tvivl om hvad den rent faktisk skal indeholde?
Hvad er konsekvensen hvis der ikke foreligger en opdateret profil?
Hvor ofte skal profilen opdateres?
Er der regler for hvornår og hvordan sagsbehandleren skal udfærdige profilen?

Hilsner
J&J

[QUOTE=J&J;118462]Hej Lone.
Jeg fik vist ikke udtrykt mig klart nok.

Jeg er bekendt med reglerne omkring resourceprofilen, men jeg er i tvivl om hvad den rent faktisk skal indeholde?
Hvad er konsekvensen hvis der ikke foreligger en opdateret profil?
Hvor ofte skal profilen opdateres?
Er der regler for hvornår og hvordan sagsbehandleren skal udfærdige profilen?

Hilsner
J&J
[/quote]

Du kan læse om, hvad en ressourceprofil indeholder i den link, som Lunasdatter har sat ind… F.eks. drejer det sig om det faglige, det sociale osv… Og det er arbejdsevnen ud fra dem, som de skal se på.
Ressourceprofilen opdateres, når der sker noget nyt i sagen.
De skal udfærdige en ressourceprofil i forbindelse med f.eks. sygedagpenge, § 28 i sygedagpengeloven, hvor de inden varighedsbegrænsningen skal vurdere, om den sygemeldte skal på førtidspension, revalidering osv…

Men der står meget om ressourceprofilen i den link som Lunasdatter har sat ind til dig.

jeg har også fået en resurse profil. den første, som jeg mener var sådan en. udfyldte jeg selv da den blev sendt hjem. den anden var til et møde. her var der flere punkter jeg ikke kunne svare på. så hun forsøgte at med pres at få den udfyldt uden held.

ved næste møde blev de ubesvarede punkter så igen taget op. og jeg tror den er færdig. men har aldrig set noget til den siden.

så hvis den skal godkendes af mig. så er jeg ved at være forvirret om hvorvit det overhovet er det som er lavet. ps. jeg har fået forlænget mine sygedagpenge.

Jeg mener jeg startede med noget der linede en resurseprofil og så kom arbejdsprøvningen,og der erfter den enlige resurseprofil.

Som så fornys igen og igen …

Hej J&J,

I forbindelse med etableringen af ressource profilen i min sag fik jeg mailet en spørgeguide for rp.en. Jeg formoder, at denne er det grundlæggende materiale for ens rp. Den er sikkert ikke ens for alle kommuner, men kan nok bruges som udgangspunkt. Jeg ved dog ikke om alle kommuner gør det på samme måde.

Kh. EE

Hej EE.
Den vedhæftede fil du sendte ligner den Resourceprofil som min mand også har modtaget.
Han udfyldte den og sendte den til sin sagsbehandler i januar 2010. I maj bad jeg om aktindsigt i sagen og her modtog jeg en kopi af den selv samme RP.
Sagsbehandleren har på intet tidspunkt skrevet noget i den.

Vi står overfor et sygedagpenge stop i oktober, men sådan som jeg forstår det, så kan man ikke stoppe sygdagpengene hvis der ikke foreligger en opdateret RP.
Er dette korrekt forstået?

KH J&J

[QUOTE=Enteneller;118470]Hej J&J,

I forbindelse med etableringen af ressource profilen i min sag fik jeg mailet en spørgeguide for rp.en. Jeg formoder, at denne er det grundlæggende materiale for ens rp. Den er sikkert ikke ens for alle kommuner, men kan nok bruges som udgangspunkt. Jeg ved dog ikke om alle kommuner gør det på samme måde.

Kh. EE
[/quote]

Kære J&J

Se :

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=31034

Og læg mærke til

§ 7. Udarbejdelsen og anvendelsen af ressourceprofilen skal tage udgangspunkt i en samtale med borgeren. Denne dialog er afgørende for hvilke elementer i ressourceprofilen, som det er relevant at arbejde videre med, og i hvilket omfang elementerne skal beskrives og vurderes i forhold til kravene på arbejdsmarkedet.

Det er for dårligt at borgeren skal lave sagsbehandlerens arbejde !!!

Det er omtalt herinde tidligere i andre tråde, og I skal IKKE finde jer i det !!!

florken.

ja jeg var også ved at knække helt sammen da jeg modtog den. en mega opgave. men nåede at få den færdig til tiden. men det er meget svært at samle sig om det når man går med stress.

Kære J&J samt dina

I er blevet udsat for faglig udygtig sagsbehandling !

Det kan synes som en uoverkommelig opgave for en borger med nedsat funktionsevne,

at udarbejde egen ressourceprofil,

og det er vel egentlig derfor, at det er sagsbehandlerens opgave ?

Hvis borgeren tillige ikke har sproget i sin magt, eller har sproglige svagheder ( f. eks. fremmedsprogede ),

så kan der risikere at blive et stykke papir, der i sidste ende ikke kan bruges til noget som helst.

DET er spil af borgerens energi.

Vel vidende at der er (tids-)pres på sagsbehandlere i alle landets kommuner,

bør vi kræve at de overholder den gældende lovgivning på området !

Så derfor : Find Jer ikke i det !

Hej Florken.

Jeg mener ikke vi skal diskutere hvem der skal udfærdige RP. DET SKAL SAGSBEHANDLEREN, dette er lovbestemt.

Det er muligt at sagsbehandlerne er under tidspres, men det underskylder dem stadig ikke i at udføre deres opgaver.
Mange andre fagrupper er også under tidspres…den var ikke gået på det private arbejdsmarked !!!

Jeg finder mig skam ikke i noget, men med en sagsbehandler som bliver TØSE-SUR når man stiller kritiske spørgsmål og efterfølgende undgår kontakt med borgeren, så er det sq ikke nemt.

Kender du citatet:
" Hvis vi holder op med at snakke om det, så går det sikkert væk"

J&J

[QUOTE=Florken;118496]Kære J&J samt dina

I er blevet udsat for faglig udygtig sagsbehandling !

Det kan synes som en uoverkommelig opgave for en borger med nedsat funktionsevne,

at udarbejde egen ressourceprofil,

og det er vel egentlig derfor, at det er sagsbehandlerens opgave ?

Hvis borgeren tillige ikke har sproget i sin magt, eller har sproglige svagheder ( f. eks. fremmedsprogede ),

så kan der risikere at blive et stykke papir, der i sidste ende ikke kan bruges til noget som helst.

DET er spil af borgerens energi.

Vel vidende at der er (tids-)pres på sagsbehandlere i alle landets kommuner,

bør vi kræve at de overholder den gældende lovgivning på området !

Så derfor : Find Jer ikke i det !
[/quote]

[QUOTE=J&J;118501]
Jeg finder mig skam ikke i noget, men med en sagsbehandler som bliver TØSE-SUR når man stiller kritiske spørgsmål og efterfølgende undgår kontakt med borgeren, så er det sq ikke nemt.

Kender du citatet:
" Hvis vi holder op med at snakke om det, så går det sikkert væk"

J&J
[/quote]

Hvis din sagsbehandler ikke besvarer dine henvendelser vil jeg anbefale dig, at sende dem til hendes overordnede f.eks. jobcenterchefen.

Den udvej brugte jeg selv når tingene gik i hårknude, og det fik som regel sat lidt skub i tingene. :wink:

Konsekvensen ved ikke at have opdateret ressourceprofil er formentlig at ens muligheder for fx at opnå førtidspension bliver forringet.

Ja, man har krav på partshøring i ens ressourceprofil dvs. man har indflydelse på indholdet og kan i givet fald eksempelvis rette faktuel fejl og anden mangel.

Har idag været til møde med Fagforeningens sagsbehandler.

Hun kunne oplyse om at det er korrekt at der skal foreligge en Resourceprofil i sager om sygedagpenge stop, revalidering, flexjob og førtidsapension, men der står intet sted i lovgivningen at Resourceprofilen skal være opdateret !!!

Har vi nogle kloge hoveder herinde, der kan oplyse mig om, i hvilken lovgivning der står at Resourceprofilen SKAL være opdateret ?

J&J :wink:

Selvfølgelig skal resourceprofil være opdateret, ellers har den jo ingen værdi, men
§???
Om ikke andet for at konstatere at tilstand og andet er uændret.

Måske andre ved?

VH Popiae

Kære J&J

Se her :

http://www.socialjura.dk/index.php?id=9284

Og denne her :

http://www.socialjura.dk/index.php?id=9621

Nævnet fandt i ansøgers sag, at det var utilstrækkeligt grundlag at træffe afgørelse om ændring af jobplan, uden at der forelå fornyet opdateret ressourceprofil, og at det i den konkrete sag medførte, at kommunens afgørelse var ugyldig.

Nævnet lagde vægt på, at der ikke forelå fornyet opdateret ressourceprofil. Af bekendtgørelse om beskrivelse, udvikling og vurdering af arbejdsevne nr. 552 af 19. juni 2003, § 2, fremgår det, at denne bekendtgørelse skal anvendes, når kommunen behandler sager om revalidering og fleksjob. Da ansøgning om ændring af jobplanen i en revalideringssag var en sag om revalidering, skulle nævnte bekendtgørelse anvendes.

Ikrafttræden
§ 11. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2007.
Stk. 2. Bekendtgørelsen anvendes ved kommunens behandling af sager om revalidering og fleksjob, der påbegyndes den 1. januar 2007 eller senere samt ved kommunens tilbud om ny foranstaltning i en verserende sag.

Så selvfølgelig SKAL den være opdateret.

Så vidt jeg husker, har den været oppe herinde før, hvor det blev konstateret, at man som borger ikke kan gøre noget ved en manglende/uopdateret rp, medmindre der skal træffes en afgørelse.

Ja, den skal være opdateret NÅR der træffes en afgørelse.

Hvordan kan sagsbehandleren træffe den RIGTIGE afgørelse, når ressourceprofilen IKKE er opdateret ?

Ja, det er lidt tricky med den ressourceprofil.

Der er en rigtig god skrivelse, som alle burde læse, ISÆR sagsbehandlerne !

http://www.bm.dk/Sitetools/~/media/BEM/Files/Dokumenter/Beskaeftigelsesomraadet/Det%20rummelige%20arbejdsmarked/Fleksjob/arbejdsevnemetode_pjece.ashx

Det er et skrift på 172 sider !

Men absolut værd at sætte sig ind i.

Man kan overordnet sige, at hvis sagsbehandleren har valgt at udfærdige en ressourceprofil,

så er der en forpligtelse til at holde den opdateret.

På side 56, står : 5.1 Anvendelse i forbindelse med sygedagpenge og aktivering

Spørgsmålet er, hvornår det vil være relevant
at anvende metoden i forhold til sygedagpenge-og aktiveringsområdet.
Det vil det, når der er et kvalificeret grundlag for at antage,
at der er risiko for, at borgerens arbejdsevne er eller vil blive truet.

Generelt kan det siges, at ressourceprofilen
bør bruges i de tilfælde, hvor borgeren selvgiver udtryk for, at arbejdsevnen kan være truet.

På side 74 står : Trin 7: Opfølgning

Sammen med borgeren skal sagsbehandleren gennem hele sagsforløbet opdatere borgerens ressourceprofil.

Det betyder, at sagsbehandleren løbende sørger for, at alle oplysninger og vurderinger,

der er relevante i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne, skrives ind i borgerens ressourceprofil.

[b]På side 76 står:

[/b] Sammenhængen og kontinuiteten i sagsbehandlingen i forhold til borgeren

må derfor som minimum sikres gennem dokumentationen i sagerne og ved,

at de forskellige sagsbehandlere arbejder ud fra et fælles grundlag.

Arbejdsevnemetoden og ressourceprofilen udgør et sådant fælles grundlag i forhold tilbeskrivelse,

udvikling og vurdering af borgerens arbejdsevne.

Ved at anvende metoden på alle de sagsområder, hvor arbejdet med borgerens arbejdsevne er det centrale,

vil man således kunne mindske negative konsekvenser i forbindelse med sagsbehandlerskift.

[b]Læs hele skriftet, når du orker det.[/b]

Jeg kan ikke koncentrere mig om hele dit indlæg:(, men:

[QUOTE=Florken;119180]Hvordan kan sagsbehandleren træffe den RIGTIGE afgørelse, når ressourceprofilen IKKE er opdateret ?

[/quote]

Fordi, at når der skal træffes en afgørelse (typisk flex eller fp) får de fingeren ud og laver rp’en, men heller ikke før. :wink: