ja men jeg skal lige lærer at finde rundt i områderne …
og ved ikke om man i den folder kan finde hjælp til
bl.a. hjælp i bolig både ude og inde. for vi har til mødet haft på tale at jeg skal have hjælp i hjemmet. da jeg ikke magter gulvvask og en del andre grove ting inde. plus at jeg ikke kan holde den store have jeg har her.
grunden til det er at mine arme og ryg er smadret.
Jeg har ikke læst den hele, men det er rystende læsning pga. det bagliggende syn på mennesker og deres arbejdsliv. Trods Socialministeriets egen formulering: “Menneskesynet kan formuleres i den aktive
sætning: ’jeg kan’” og yderligere om metoden skrives der: Metodens udgangspunkt er en anerkendelse af, at borgeren har det primære ansvar for sin situation. Men dette ’jeg kan’ skabes ikke i et tomrum. Det skabes gennem handlinger og i samvær med andre mennesker." Lyder jo meget tilforladeligt, men hvis det holdes op mod flg. citat: “Op gennem 1970’erne og 1980’erne afspejlede socialpolitikken – konkret udmøntet i bistandsloven – et menneskesyn, som fokuserer på, at mennesker er ”ramt” af sociale omstændigheder eller sygdom og dermed af problemer og begrænsninger. Udgangspunktet for vurderingen var, hvad den enkelte ikke kan, og midlet var i vidt omfang en passiv ydelse som kompensation for den manglende arbejdsevne. Særligt i forhold til førtidspensionssager har der været fokus på lægefaglige forklaringer på manglende erhvervsevne.” (alle citater side 21 i Bogen)
Føromtalte vejledning til sagsbehandlere er afspejler snarere et menneskesyn, som denne overskrift, læs evt. flg. artikel i Socialrådgiveren nr. 12, 29 juni 2005 på flg. link:http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=2835
Brødtekst: “De borgere, der opfører sig ordentligt, får serviceydelser. De andre får opdragelsesydelser. Sådan ser dagens socialpolitik ud, og det betyder et langt større gab mellem “dem” og “os”, mener lektor Peter Bundesen.”