Salg af egne kreationer

Lige et hurtigt spørgsmål,
Som alm. sygemeldt (håber på flexjob eller revalidering) må jeg så sælge de malerier og anden kunst som jeg selv laver?
:slight_smile:

[QUOTE=nilla;120544]Lige et hurtigt spørgsmål,
Som alm. sygemeldt (håber på flexjob eller revalidering) må jeg så sælge de malerier og anden kunst som jeg selv laver?
:slight_smile:
[/quote]

Det må du desværre ikke Nilla.. du kan risikere at dine sdp bliver taget fra dig .. og som flexjobber på ledighedsydelse må du heller ikke .. jeg er ikke klar over hvordan det forholder sig hvis du er i arb i et flexjob.. men de antal timer som du er visiteret til kunne i værste fald blive sat op idet du kan lave maleri og anden kunst så ville du også i kommunens øjne kunne arb i flere timer..

Men din mand må gerne lave malerier og kunst og sælge .. bare han husker skatten :slight_smile:

Kh
Lone

Du må - på fleksjob faktisk ikke lave noget som helst ved siden af - sådan “med salg for øje” - uden sammenligning iøvrig med dine egne kreationer, så kom jeg til at rode mig ud i noget med salg af tubberware da jeg var på fleksjob - niks nej det mås man ikke - mest fordi - at man, hvis man har mere energi til overs udover det man bruger på familie og hjem - skal bruge den energi på arbejdspladsen…

Hov blev vist lidt kringlet - men hvis du kan magte mere end de timer du er visiteret til fleks og så det der skal til for at have en hyggelig og tålelig hverdag derhjemme - så hedder det op i tid på jobbet..

Men hvordan det liiiiiiiige er på sygedagpenge… så tror jeg de andre har ret - det er et “no go”

Tak for jeres svar og øv. Jeg er jo på sådan et aktiv kursus hvor vi laver nogle ting og vi skal selv betale for materialerne, så det kunne jo være rart at kunne sælge nogen af tingene.

Men dejligt at vide hvor jeg står :slight_smile:
:kram:

nej på sygedagpenge må du helt sikkert ikke, du er jo syg! (også selvom det kun er få timer)

Men på ledighedshydelse (arbejdsløs fleksjobber) må du godt! Du er jo ledig til fleksjob arbejde.

Du må faktisk godt arbejde men selvfølgelig ikke i flere timer end man er liciteret til og skåbebehov skal også tilgodeses, ellers er man jo ikke berettiget til fleksjob længere i hvert fald.

Det du tjener skal naturligvis oplyses og trækkes fra i dine ledighedsydelse.

Jeg sælger selv træningsprogrammer på ledighedsydelse og fik det godkendt inden jeg gjorde det naturligvis. Det er ganske få timer pr. uge vi taler om skal jeg lige sige. Du skal jo være aktiv jobsøgende ved siden af! ;o)

Men hvis du bliver ledig fleksjobber, så spørg inden du gør noget!

[QUOTE=carbonarm;120554]nej på sygedagpenge må du helt sikkert ikke, du er jo syg! (også selvom det kun er få timer)

Men på ledighedshydelse (arbejdsløs fleksjobber) må du godt! Du er jo ledig til fleksjob arbejde.

Du må faktisk godt arbejde men selvfølgelig ikke i flere timer end man er liciteret til og skåbebehov skal også tilgodeses, ellers er man jo ikke berettiget til fleksjob længere i hvert fald.

Det du tjener skal naturligvis oplyses og trækkes fra i dine ledighedsydelse.

Jeg sælger selv træningsprogrammer på ledighedsydelse og fik det godkendt inden jeg gjorde det naturligvis. Det er ganske få timer pr. uge vi taler om skal jeg lige sige. Du skal jo være aktiv jobsøgende ved siden af! ;o)

Men hvis du bliver ledig fleksjobber, så spørg inden du gør noget!
[/quote]

Tak for det :slight_smile: Det vil jeg helt sikkert gøre inden jeg “dummer mig”

Alt hvad du tjener, når du er på flexydelser skal du forære til kommunen.

Meget belejligt.

Jeg har til tider et par timer i min børnehave, men alt min løn skal kommunen have.
Jeg modtager flexydelse på 9500, hvorimod på ftp på 14000. gerne må tjene lidt ved siden af. :mad:
:mad:Dehøver Jeg at sige, Jeg IKKE tager timer i børnehaven, men holder mig væk ?

[QUOTE=Wodpoulsen;120586]Alt hvad du tjener, når du er på flexydelser skal du forære til kommunen.

Meget belejligt.

Jeg har til tider et par timer i min børnehave, men alt min løn skal kommunen have.
Jeg modtager flexydelse på 9500, hvorimod på ftp på 14000. gerne må tjene lidt ved siden af. :mad:
:mad:Dehøver Jeg at sige, Jeg IKKE tager timer i børnehaven, men holder mig væk ?
[/quote]

Det er godt nok meget hårdt sat op. Jeg forstår godt at når man ikke kan arbejde mere og får tilskud osv. at man så heller ikke må have ekstra timer. Men hvis man nu slapper af med at strikke babytrøjer, så må man ikke sælge dem på nettet- men man må gerne give dem til godgørende formål

Hvad nu hvis man har noget tøj der er blevet for stort. Må man så heller ikke sælge det? Det har man ikke selv lavet.

Jamen er der ikke regler hvis det bare er ‘hobby salg’?

Det er jo ikke sikkert det er fast indtjening på niveau med moms og skat, men mere er over i hyggesalg, som når jeg selv sætter brugt tøj på QXL…
Der er da mange, også ældre, der bare sidder og strikker små nisser i juletiden, ikke med henblik på storsalg, men mere for hyggens skyld.

Jeg har da også lov til at sælge mine møbler, mine billeder eller mine gulvtæpper, uden det er forretning, men det ville da være sindssygt at give det væk gratis…

Der er også ret mange der får et kuld killinger, eller et kuld hvalpe pr uheld, og sælger dem i Den blå avis, uden det er noget kommunen gider blande sig i…

Men selvfølgelig, sælger man 10 malerier om ugen og 20 balkjoler fast, så er vi naturligvis ude i erhvervlignende forhold, fordi der er tale om fast indtjening der kan måles og vejes, og skal oplyses.

Men hvis man strikker 30 julenisser til en 5’er stykket i November/December, er der nok ingen der gider blande sig i…

[QUOTE=nilla;120596]Hvad nu hvis man har noget tøj der er blevet for stort. Må man så heller ikke sælge det? Det har man ikke selv lavet.
[/quote]

Personligt mener jeg; at man behøver jo ikke at fortælle alle alt hvad man ved.:cool:

Uanset hvor jeg får mine penge fra, oplyser jeg da ingen steder, at jeg har solgt noget af børnenes gamle legetøj til naboen, som har en lille dreng.

Jeg forventer, at det går;) under “bagatelgrænsen”.

Tak skal I have. Jeg håbede I ville svare at der var en bagatel grænse. Men blev pludselig nervøs for det. Jeg vil helst ikke lave noget jeg ikke må. Men ja, det var faktisk det samme som de gamle :slight_smile: Havde tænkt mig at lave et par hyggenisser eller lignende. Jeg har købt et domæne til det. Ikke noget vildt :slight_smile:

Jeg vil bestemt ikke anbefale at lave domæne med hjemmeside med dit salg.
Det tror Jeg du skal passe rigtig meget på med.
Skattevæsenet kigger efter…og sender dig en lille skrivelse, hvor der står, at de er opmærksomme på dsin side, og minder dig om at du skal betale skat af dit salg.

Hobbyvirkesomhed er vist nok noget med, at du ikke behøver at være momsregistreret før 50.000 pr år.
Men alt salg skal opgives til skattevæsenet.
Og hvis du er igang med sager med kommunen, ville Jeg slet slet ikke turde tænke tanken.
Hvad kan De dog ikke få det til…:mad:

At Jeg kommer på en internetsidde med mange skønne kvinder, skriver med dem, mødes med dem, rejser mm. er blevet til, at Jeg arbejder indenfor frivilligt arbejde i mødregrupper og bla.arrangere udlandsrejser :o:(:mad: :rolleyes:

:kram:Pas godt på dig selv.

Tak Wodpoulsen :slight_smile: Jeg har registreret den i mandens navn :slight_smile:

Jeg har faktisk mellem 20 og 30 domæner og har aldrig fået nogen seddel. Men jeg har jo også altid opgivet hvad jeg solgte.
Men jeg kan godt regne ud at hvis jeg laver noget på den side, så skal det virkelig være sådan alla 123 hjemmeside. Hvis jeg begynder at lave noget der ser for prof ud, så kan det godt være de kommer efter mig.

puha det er ligesom at være i fængsel, på et eller andet plan. Bare fordi man er blevet syg

Hvis du vil vide mere om hobbyvirksomhed kan du læse det her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661616

Der er også et link nederst på den side til pjecen: Er du selvstændig erhvervsdrivende - her kan du muligvis også læse mere! Ærligt har ikke kigget SS

Bliver det betragtet som hobbyvirksomhed, kan du fratrække udgifterne til materialer og det er kun et evt. overskud du skal betale skat af, som personlig indkomst.

Men ærligt tror jeg det i sidste ende bliver en vurdering fra SKAT, for de skriver det meget flydende: Hvis det er med formål at tjene penge, er det erhvervsvirksomhed. Og hvem vil ikke gerne det SS

Altså, jeg vil også sige, at der er grænser for, hvad jeg som sagsbehandler ville gide blande mig i.
Hobbysalg ift. brugte ting, et maleri om mdr., en fest sang eller en julenisse er virkelig bagateller, som jo forøvrigt ikke siger noget om din arbejdsevne.

Men sevfølgelig, begynder det at ligne en industri, jamen så er det jo noget andet.

[QUOTE=Andersine85;120667]Altså, jeg vil også sige, at der er grænser for, hvad jeg som sagsbehandler ville gide blande mig i.
Hobbysalg ift. brugte ting, et maleri om mdr., en fest sang eller en julenisse er virkelig bagateller, som jo forøvrigt ikke siger noget om din arbejdsevne.

Men sevfølgelig, begynder det at ligne en industri, jamen så er det jo noget andet.
[/quote]

Tak Andersine, som altid er dine svar guld værd :slight_smile: Jamen i så fald vil jeg ikke være så bekymret over at lave 4 julenisser og sælge dem og måske et enkelt maleri :slight_smile:

[QUOTE=Anne Mette;120650]Hvis du vil vide mere om hobbyvirksomhed kan du læse det her:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1661616

Der er også et link nederst på den side til pjecen: Er du selvstændig erhvervsdrivende - her kan du muligvis også læse mere! Ærligt har ikke kigget SS

Bliver det betragtet som hobbyvirksomhed, kan du fratrække udgifterne til materialer og det er kun et evt. overskud du skal betale skat af, som personlig indkomst.

Men ærligt tror jeg det i sidste ende bliver en vurdering fra SKAT, for de skriver det meget flydende: Hvis det er med formål at tjene penge, er det erhvervsvirksomhed. Og hvem vil ikke gerne det SS
[/quote]
Tak Anne Mette, som jeg læser linket, så er det kun overskudet der bliver beskattet som indkomst, når det er en hobby virksomhed. Dvs. at hvis jeg laver en Nisse til 10 kr. og sælger den for 12 kr. Så beskattes jeg (lidt sort/hvidt) af de 2 kr.
Men så er der jo lige udgifter til forsendelse osv.
Det var bare fiktive tal.

Jeg fik afvide på et kursus at man må som sygemeldt gerne male en stol,men maler man 6 stole kunne man stille spørsmål ved om man så også var syg.

Jeg spurte hvad hvis man nu har 6 stole der skal males,hvor lang tid skal der så gå mellem at hver stol males ,for ikke at komme i klemme ,det kunne hun ikke rigtigt sige noget om :rolleyes:

[QUOTE=c.l.e.o.;120672]Jeg fik afvide på et kursus at man må som sygemeldt gerne male en stol,men maler man 6 stole kunne man stille spørsmål ved om man så også var syg.

Jeg spurte hvad hvis man nu har 6 stole der skal males,hvor lang tid skal der så gå mellem at hver stol males ,for ikke at komme i klemme ,det kunne hun ikke rigtigt sige noget om :rolleyes:
[/quote]

hehe det var nok heller ikke det hun mente :slight_smile: Hvad nu hvis det var rekreation at male de 6 stole :slight_smile:

Nilla, sådan læste jeg det også. Men så er der lige den der lidt kringlede med at tjene penge.

Men ærligt, så tror jeg end ikke skattefar gider slås om få kr. tror mere det handler om at tjene store penge.

Den med stolene er nu ret god. For mig vil der være dage jeg vil kunne snuppe 3 i rap og andre hvor jeg må nøjes med at kigge på de stole :smiley:

Der må klart være grænser for hvor meget kontrol sagsbehandlerne skal presses ud i - som Andersine også siger er der grænser :wink: