[QUOTE=KatrineB;229040]Jeg tænker på nu her hvor jeg er kommet i praktik/afprøvning hvordan forholder det sig når man døjer psykisk ind imellem og jo ser rask ud udvendig.
Hvis man døjer med ryggen-knæer eller andet synligt er det jo nemt og se at man ik kan holde til så mage timer evt på arbejde
Jeg har jo et usynligt handicap og jeg har erfaret af tidligere arbejdsgiver/jobkonsulent at de fniser lidt hvis jeg en dag går tidligere hjem end normalt.
Efter en 3-4 timer på arbejde er jeg brugt i mit hoved og begynder til at spænde i mine muskler alt for mange indtryk trætter mig meget pg så skal jeg bare hjem og slappe af på sofaen for at holde resten af dagen ud.
Hvordan viser jeg mine skjulte handicap ?
Vh katrine
[/quote]
Hej Katrine,
Du giver næsten dig selv svaret!!
Det hjælper åbenbart ikke at arbejde 3 -4 timer i træk, når du efter flg. skal hjem og ligge på sofaen for at holde resten af dagen ud. Det kunne lyde som om du har overskredet dine grænser allerede der.
Med et psykisk handikap, der er det dig der skal sige fra i forhold til hvornår det er nok for dig. Det kan godt være nogle står og siger arrhh, kan du ikke klare mere eller fniser (underligt!!?) som du skriver, men det må du så leve med, det er jo dig der skal vise hvad du magter, samtidig med at du skal leve derhjemme også.
Du vil højst sandsynligt overskride dine grænser under arbejdsprøvningen, men det er vigtigt at du prøver at holde dig indenfor dem, så det ikke koster i sidste ende.
Man lærer at mærke efter, men det er ikke nemt og man er utroligt påvirket af hvad man “tror” andre tænker. I “almindelige” menneskers øjne er det jo ingen sag at arbejde 2 - 3 timer dagligt - i træk, for os andre vil det kræve nogle pauser og for nogles vedkommende at man måske går hjem før tid.
Det bliver svært, men du må se om du ikke kan få tilrettelagt din arbejdsprøvning, således at den passer dig. Prøv først med nogle pauser, så kan du måske sortere i dine opgaver osv. Sørg at få kommunen med til at hjælpe dig, så du ikke bare skal styre det hele selv for det er ikke så nemt som man tror.