Skriftligt???

Hej,
Jeg har i noget tid tænkt over om det kan være rigtigt og lovligt at kommunen og deres samarbejdspartnere - til f.eks aktivering - har lov til at ringe til en… Jeg mener kan man i sin fulde ret bede om at alt kontakt sker skriftligt?
Jeg har svært ved at huske og holde styr på hvad der egentlig er blevet sagt osv.

Er der en § der siger noget om det skriftlige - eller kan de bare ringe som de lyster?

mvh
Nessa

Høh, jeg ved det ikke, men kommer til at tænke på noget, der skete for mig
Al post og kommunikation skal gå via min mor, da jeg ikke kan forstå og tage stilling til det, de sender. En dag ringer en sagsbehandler alligevel til mig og begynder at snakke og snakke, om en hel masse. Jeg siger gentagne gange at jeg ikke forstår eller kan forholde mig til det, hun siger, og at hun er nødt til at snakke med min mor om det. Hun bliver bare ved. Da hun har snakket i ca 10 min, opgiver jeg at trænge igennem til hende, og giver bare telefonen videre til min mor, som jeg tilfældigvis er sammen med :confused:

Jeg går nermest med tlf om halsen når jeg ved at nu er det den uge hvor jobkonsulenten nok ville ringe,er jo bange for at få skyld for at jeg ikke er tilrådighed.

Men enlig kan man vel tage hemmligt nr og fortælle dem at man ikke har telefon mere.

Så skal de jo skrive eller endnu være ringe på døren :smiley:

jeg kender ikke sådanne en §

tja… tror ikke der er hjemmel i lovgivningen til det, men skriver jeg til kommunen på mail, får jeg altid svar pr. mail. Hvis de har ringet lægger de en besked eller sender en mail, og jeg svarer på mail… men jeg har også problemer med at holde rede i hvad der bliver sagt, eller skrevet og har brug for at kunne vende tilbage til teksten igen og igen.

Jeg har gentagne gange måtte kontakte sagsbehandlere for at få rede på hvad jeg ikke kan huske, eller uddybe fordi jeg ikke fik svaret rigtigt fordi jeg fik misset hvad det sidste var… osv.

Kommunikationen glider meget bedre når vi tager det på skrift. I øvrigt taler jeg meget hurtigere end sagsbehandleren kan nå at tage notater, det giver nogle sælsomme notater. Jeg er sikker på at det tjener både sagsbehandler og jeg væsentligt bedre at vi kommunikerer på skrift.

så er den ged barberet, så at sige

Min læge har vist også accepteret at jeg til tider har taget noget skrifteligt med til ham… hvis det er noget, der er svært for mig at få sagt. Har bla. skrevet til ham, at jeg gør det for at hjælpe mig selv.

Jeg kan godt have besluttet at tale med ham om noget. Og så kan der ske følgende; enten lader jeg alligevel være med at sige noget, eller også tager jeg hul på det og slår det hen… det går nok snak.

Når jeg har skrevet det og han har læst det, så hænger jeg på den, og så er jeg et langt stykke videre. Han får så lettere ved at yde den rigtige hjælp og bistand

Undskyld jeg lige tog den ud af en tangent, men ville gerne illustrere at det faktisk kan indebære store fordele for alle parter at kommunikere på skrift.
Men vi er alle forskellige, vi har nok alle en foretrukket måde at kommunikere på.

Det væsentlige er nok at man kan skabe forståelse for sit behov

Mens jeg hang i systemet gjorde jeg simpelthen det, at jeg noterede mig både sagsbehandlers og jobkonsulents tlf.nr., og skrev det på en seddel som jeg satte op ved siden af min tlf.

Når tlf. så ringede kiggede jeg på nr.viseren, og hvis det var sagsbehandleren lod jeg oftest være med at tage den.:cool:

Jeg kodede også deres tlf.nr. ind på min mobil-tlf., så det var nemt at se hvis de ringede til den.

Jooo, paranoiaen levede i bedste velgående. :rolleyes: :wink:

Nu er det tilfældigvis sådan at ikke alle har RÅD til en telefon, og derfor kan kommunen heller ikke forlange telefonisk kontakt.

Jeg kan ikke huske hvor det står, men der står i en eller anden lov (eller vejledning til lov) noget i stilen med at kommunen har krav på at kunne komme i kontakt med borgerene via post, der står INTET om telefonisk kontakt. (jeg ved det for har selv måtte gøre min kommune opmærksom på at de ikke kunne kræve telefonisk kontakt)

Yder mere er der jo et retssikkerheds problem med telefoniske samtaler, som kommunerne har meget svært ved at overholde, det ser vi jo gang på gang på gang.

Her har de MEGET svært ved at de ikke må ringe, men det problem løste vi så ret nemt, vi tager såre simpelt bare ikke telefonen når vi ikke kan se telefon nr´et (jeg kan nu slet ikke tale i tlf med dem, jeg får såre simpelt angst) med tiden opgav en tidligere sagsbehandler så at ringe, og jeg begyndte efter næsten et år at ture tage de nr-løse efter kommunens åbningstider, og endnu senere også at tage min mobil, men det skulle en efterfølgende sagsbehandler da lige spolere, heldigvis var det ikke mig der tog den, men det ændrede altså ikke ved at jeg først nu igen er begyndt at ture tage min mobil når nr´et er skjult, fast netten tager jeg stadig aldrig, på trods af at vi lige har fået nyt nr (hvilket ikke er opført i telefon bøger endnu, ej heller oplyst til kommunen… der er faktisk ikke ret mange der har det, endnu)

Det var faktisk først da min nuværende sagsbehandler (ja med mindre jeg har skiftet, det får jeg nemlig intet af vide om når jeg gør) fik besked på at ALLE samtaler bliver optaget, også de telefoniske, at hun stoppede med at ringe, sjovt var det en gentagelse, hende før igen stoppede også da hun fik den besked, lidt underlig opførsel, og dog, for det siger jo en hel del om at de godt selv er klar over at de siger ting som ikke er ok, og ikke fører ordentlig notat om samtalerne, ellers ville de ikke være SÅ bange for optagelserne.

ville helt klart tage de gode råd som de øvrige ærede medlemmer gir, til mig :wink:

Nogen decideret lov/§ omkring dette, mener jeg ikke eksisterer MEN dog sir lovgivningen at sagsgangen skal tilrettelægges så borgeren kan deltage!

Dvs, hvis det er svært for dig, fx, at hitte hoved og hale i det hele, når tlf snakken er overstået, ja, så må du jo venligt henvise til dine problematikker og bede dem om at alt foregår på skrift, hvis du forstår :wink:

Obs, vil lige gøre opmærksom på at Anden Aktør OGSÅ har notat/referatpligt, skulle man ikke vide dette.

Værd at holde sig for øje og specielt i disse dage med fokus på meningsløse aktiveringer mv -ikk´!

(dette iflg vores advokat, så der er ingen tvivl, lovgivningen gælder også for Anden Aktør!)

Vil da ønske nogen kunne finde en § hvor det står, men så heldige er vi jo nok ikke.

Vi har skjult nr. så kan ikke slås op nogen steder. De har fået mit mobilnr. men ikke fastnet. Jeg fik af vide at det var helt op til mig om jeg ville udlevere mit mobilnr.

Telefon er jo ret beset frivilligt. Så de kan vel ikke forlange at man står til rådighed der. I givet fald burde de jo selv betale for den!

Eneste jeg mener at have fået af vide er, at man skal sørge for at checke sin postkasse, for det har man pligt til.

Hej,
mange tak for jeres svar :slight_smile:
Det så utrolig dejligt på k10 at jeg næsten altid får svar og nogle svar der er konstruktive!!! stort tak!!!
min konklusion er nu at alt skal gå skriftligt - for jeg kan ikke holde rede på alt det der bliver sagt via tlf. Og ja postkassen bliver passet :slight_smile:
- OG ER DER NOGEN DER FINDER EN § ELLER LIGNENDE SÅ SKRIV ENDELIG :slight_smile:
mvh
Nessa

HOV… glemte lige..
hvordan kan man optage samtalen når de evt ringer?
har nu også været ude for nogle rigtig kedelige samtaler og derfra kom alt skriftligt, men nu er det nye mennesker igen igen…
Det kræver sin mand/kvinde at være sygemeldt i lille fancy Danmark…
mvh
nessa

[QUOTE=Nessa12;118102]HOV… glemte lige..
hvordan kan man optage samtalen når de evt ringer?
[/quote]

Aner det ikke, men hvis du bruger CBB på din mobiltelefon kan du optage de samtaler hvor du selv ringer op.

mener da ikke de må ringe uden aftale med klienten?

og jeg har kun oplevet en længer samtale med en ny rådgiver, da jeg selv ringede for at rykke et møde. på grund af et kursus de havde sendt mig på. ellers forgår alt på komunen.

tak for svar mht optagelse :slight_smile:

Jamen med mig der er jeg jo tilknyttet integro, men de har sendt et brev og så nu ringer de når det passer for at lave tider forklare om kurser etc. - men jeg kan ikke holde rede i det og har faktisk glemt det når jeg lægger røret…
men jeg vil gøre dem opmærksom på dette og bede dem om at henvende sig skriftligt evt på mail :slight_smile:
mvh
Nessa

:eek: undskyld mig, nessa12, men blir liiige nødt til at gøre dig opmærksom på flg link herinde fra: http://www.k10.dk/showthread.php?t=7340&highlight=integro

Alle mine alarmklokker ringer når du nævner INTEGRO!

Dette selskab skal du STRAKS konfontrere og holde fast -PÅ SKRIFT- hvordan dette skal foregå!

Taler af erfaring, dyrekøbt!

Spørg gerne -hvis du har brug for at vide mere om dette ubehagelige/usympatiske “firma”

PS: Kan da fortælle så meget at dette firma blev fyret af Sorø Kommune efter vi og advokaten havde fortalt dem et par sandheder!
Tankevækkende?

Hej
tusind tak for alle jeres gode råd! de skal blive fulgt :slight_smile:
JEg må nu nok sige at jeg er meget spændt og nervøs for hvad jeg møder, for det de har sat op til mig er urealistisk, men det må jo blive justeret.

Buster jeg vil rigtig gerne vid noget mere om det der er sket osv :slight_smile:

Mvh
NEssa

Hvis det går galt og de ringer selv om man frabeder sig det , så er det altid en god ide at sætte sig til tasterne lige efter samtalen og skrive ..

Sådan har jeg gjort det og det gør det så besværligt for dem for de ved at jeg har skrevet ned hvad de sagde jeg har givet dem mulighed for at rette evt misforståelser (gør de det ikke så er det tegn på at jeg jo har forstået dem rigtigt ) og jeg har tvunget dem til at tage stilling til evt tomme trusler som de bedst kan lide at aflevere pr telefon …

Er det private aktører ville jeg sende det til min kommunale sagsbehandler også (skriv det som cc så private ikke er i tvivl om at kommune bliver informeret også ) så ved aktøren at du gør andre opmærksomme på at de ikke overholde § 4

Py ha, Nessa, det vil blive en temmelig lang historie, men for your eyes only :slight_smile: -skal jeg forsøge med den korte version :wink:

INTEGRO overholdt INGEN af spillereglerne på arbejdsmarkedet, sådan!

Hvis du bruger søgefunktionen herinde på ordet INTEGRO + buster fx ja, så er jeg sikker på at der dukker noget op :wink:

Kan kort sige at den “sagsbehandler” som INTEGRO spillede ud med, ja, hun var da for viderekomne, mildt sagt!

Hun var endda så fræk at ringe hjem til min mand, da han ikke var mødt op til tiden(gr lammede ben bla.!) at skælde ham ud som et andet lille barn!(Øh, min mand har været på arbmarkedet i 30 år ca!)

Hun nægtede at viderebringe noget som helst skriftligt til min mands partsrepræsentant da hun udtalt: “ikke havde pligt til dette!” (JO DE HAR!)

SUK, det var en…øhh…“oplevelse” og en uforskammet nedværdigende, stupid adfærd :o

LYT til Hejdiens gode råd og HUSK, det er SAGSBEHANDLERENS ANSVAR at alle disse spilleregler, aftaler mv blir lavet og OVERHOLDT!
(OGSÅ Hejdiens råd i din anden tråd -vigtigt!)

Har du fået lavet en kontrakt der sir: formål, tid, sted og HVEM er ansvarlig i tilfælde af?

Det glæder mig at du allerede nu, stiller spørgsmålstegn ved tingenes tilstand, bliv ved med det.
Du HAR rettigheder og dem skal du saft susme mig holde fast i - men som du også selv sir, det kræver sin m/k :wink:

Der er jo en grund til at du er sendt videre i systemet ikk´

OG, lad endelig ALLE på kommunen vide hvad der foregår, helt sagligt og gerne med § og det hele, for ALLE skal overholde lovgivningen OGSÅ Anden Aktør!

Held og lykke med INTEGRO og husk, nu véd du jo at k10 er lige hér, har du brug for hjælp ikk´:wink:

Ps: når du allerede nu véd at der er ting som er totalt urealistiske, jamen, så skal dette jo ændres OG dette skal jo også indføjes i din Resourceprofil(som jeg formoder du har?). Hvis de IKKE vil det, ja, så er det klart at du ikke skal skrive under: det er jo en arbskontrakt man indgår!