Kan ikke sove, sludder kan godt falde i søvn men sover bare et par timer, for derefter at vågne hvert kvarter
Omkring klokken fire fem om morgenen står jeg op da det nu er kun ca fem mim jeg sover inden jeg vågner igen
Er derfor altid træt og uoplagt
Kan ind i mellem falde i søvn midt i maden, hvilket jeg synes er lidt træls
Min kone synes det er skide irreterende
Samtidig får jeg også mange smerter i nakken og i lænd når jeg ligger mere end et par timer
Har fået forskelligt til at sove på, men synes det gør mig bare mere træt
Har en hjerneskade , har ledgigt slidgigt har tinnetus
Har to voksn børn med alvorlige sygdomme
Min kone er på antidepresiv
Min tinnetus er voldsom for tiden har konstant støj i hovedet
Det er lidt “øv” for tiden
Er der gode ideer til hvordan jeg får bare et par timer sammenhængende søvn?
du har da lige rigeligt om ørene og din hjerne køre på overtryk, så der er kun en vej for dig du skal en tur forbi lægen, det her er mere end din krop kan klarer og du skal søge hjælp.
Husk du er ikke alene om, at stå i sådan en krise, håber du har nogle, at snakke med.
Du skriver du har smerter. Får du smertestillende inden du sover. Måske du vågner fordi din krop føler smerte? Du kan evt bede lægen om noget og se om det hjælper på søvnen også.
Tænker lidt om du kunne have gavn af at afprøve en kugledyne? Den er rigtig effektiv til mange, der har pådraget sig en hjerneskade og som derfor har svært ved at finde ro.
Får en del vanddrivende medicin, får derudover tilcotil og tager også glucosamin
Desuden tager jeg Tolmin som afslappende før sengetid, derud over tager jeg Ipren midt på natten , og en del Panodil løbende
I perioder får jeg mandolgin oveni så ja jeg tager en del medicin
Ja jeg har smerter, i nakke og lænd , hvilket giver voldsom hovedpine
Har smerter når jeg går, og når jeg ligger for længe
Desuden er jeg i denne uge uden mit høreapperat, hvilket gør at min tinnetus er meget værre
Synes jeg for tiden er rimelig afklaret omkring børnene , de har været syge i rigtig mange år
Måske er jeg bare ved at være slidt!
Jeg tænker også kugle/kæde/kastanje dyne, ikke til at bruge som dyne, men som madras, måske en elevator seng (så du kan ligge/side sove??)
Ja det er DYRT, men det er værd at undersøge om man stadig man låne en kædedyne gratis i 14 dage hos producenten (det kunne man for nogle år siden)
Og så tænker jeg en tur forbi en søvnklinik (eller hvad de hedder) eller et smertecenter hvis du ikke allerede har været det.
Jeg var ved at tænke søvn træning, men det vil umiddelbart ikke hjælpe dig ret meget i det du som sådan godt kan sove, (du falder jo i søvn på de mest mærkelige tidspunkter) og den type jeg tænker på er til de som ikke kan falde i søvn og samtidig køre på hele dagen, så det vil ikke være meget ved (der skal nu nok anden hjælp til, til dig ss og derfor vil en søvnklinik eller smertecenter være mere brugbar)
LUM, det vil ikke give det samme at ligge på den. Men ja, man kan stadig låne både kugle- og kædedyne til afprøvning fra producenten. Nogle kommuner bevilger dem også som hjælpemiddel, hvis de kan afhjælpe problematikker i hverdagen.
Mal den tanke med at ligge på den kommer sig af at trådstarter døjer med smerter i bla nakke og ryg, der støtter dynen selv sagt ikke hvis den ligger oven på personen Og hvorfor skulle det ikke have en effekt?? altså virker det, så det fint hvis ikke så er det da prøvet
Med fare for at bringe tråeden helt ud på et sidespor, så vil jeg alligevel lige tillade mig at kommentere på det med kugledynen. Hvis man ligger på den, hvilket vil være ubehageligt med mindre man vælger den med krøyerkugler, så får man ikke den fysiologiske effekt ud af den. Den er netop udviklet til at virke groundende, samlende og beroligende pga det tryk den påfører. Men det kræver en længere forklaring omkring sanseintegration, som ikke er relevant her og nu.
Overlader tråden til det oprindelige emne igen og beklager sidesporet.
Får en del vanddrivende medicin, får derudover tilcotil og tager også glucosamin
Desuden tager jeg Tolmin som afslappende før sengetid, derud over tager jeg Ipren midt på natten , og en del Panodil løbende
I perioder får jeg mandolgin oveni så ja jeg tager en del medicin
Ja jeg har smerter, i nakke og lænd , hvilket giver voldsom hovedpine
Har smerter når jeg går, og når jeg ligger for længe
…
[/quote]
Jeg kan hellere ikke sove på grund af mine smerter i ryggen og vågner i tide og utide med overbevisning om at der sidder en kniv i min ryg. Jeg tvinger mig aldrig til at sove videre efter jeg vågner op men ligger mig for at sove midt på dagen, sådan et par timer af gangen.
Med hensyn til vanddrivende tabletter, så tager jeg disse også nogle gange, med det resultat at jeg kan slet ikke falde i søvn fordi jeg blive speedet op af dem.
Du må huske at drikke rigeligt med vand mens du tage vanddrivende, fordi de påvirker jo dine nyrens funktion.
hmm sådan har jeg det også - eller havde.
Altså det der med at sove et par timer og så vågne igen og igen resten af natten, eller ikke kunne falde i søvn igen.
Har det stadig sådan, men ikke hver nat mere… nu er det “kun” når jeg har “overanstrengt” mig i løbet af dagen (hvilket jeg så gør ret ofte).
Løsningen for mig var simpelthen en anden seng!!! har altid haft en forholdsvis hård seng, men har nu fået en superblød topmadras ovenpå den hårde seng. Det virker for mig…
Dejligt at høre, NPH, at du er blevet udredt og har fået hjælp. Tillykke med det
Mht til kugledyner:
[QUOTE=malofa;204797]LUM, det vil ikke give det samme at ligge på den. Men ja, man kan stadig låne både kugle- og kædedyne til afprøvning fra producenten. Nogle kommuner bevilger dem også som hjælpemiddel, hvis de kan afhjælpe problematikker i hverdagen.
[/quote]
@Nhp…pris dig lykkelig over at du høre til de 75 % der kan få glæde af en cpap maskine…
25 % kan nemlig ikke få noget ud af den cpap maskine..
Jeg kan forstille mig hvor lykkelig du er over at få sovet bedre…vi er mange der er misundelige…for det er ret så invaliderende når man ikke får den søvn man skal bruge..
Tænk engang…jeg kan slet ikke huske hvordan det var at vågne op og være udhvilet…det må være en fed følelse for dig…