Hej alle,
Jeg har brug for hjælp til at afklare en vigtig del af min sag.
Jeg har været ansat som fleksjobber hos min nuværende arbejdsgiver siden 2012. Min arbejdsgiver er uorganiseret, men min ansættelse er lavet under Dansk Industris overenskomst, hvilket betyder, at jeg som medarbejder er dækket af denne.
Ifølge Industriens Funktionæroverenskomst § 3 skal lønnen:
-
Aftales mellem medarbejder og arbejdsgiver.
-
Vurderes og eventuelt reguleres mindst én gang årligt.
-
Afspejle den enkeltes indsats, kvalifikationer, uddannelse, dygtighed samt stillingens indhold og ansvar.
Min situation:
Jeg har været ansat i over 12 år og har aldrig fået en lønsamtale.
Min timeløn på 145 kr. blev fastsat i 2012 og har aldrig været reguleret.
Min arbejdsgiver har aldrig taget initiativ til en årlig lønvurdering eller samtale.
Jeg har aldrig modtaget Fritvalgskonto eller feriefridage, selvom dette er en del af overenskomsten.
Min pension har heller ikke været korrekt, den hedder stadig 4 %arbejdstager 8% arbejdsgiver
Mine spørgsmål:
Er min arbejdsgiver forpligtet til at indkalde til en lønsamtale mindst én gang årligt for at overholde overenskomstens krav om lønvurdering?
Hvis arbejdsgiveren ikke har indkaldt til en lønsamtale i over 12 år, hvad er konsekvenserne?
Kan dette give grundlag for et krav om lønregulering med tilbagevirkende kraft?
Hvordan kan jeg kræve de manglende Fritvalgskonto-midler, feriefridage og korrekt pension udbetalt?
Jeg håber, at nogen herinde har erfaring med lignende sager eller kan henvise til regler eller praksis på området.
På forhånd tak for jeres hjælp.
Ps sagen kører pt hos fagforening, og de har ikke medtaget min fastfrosne løn som kompensation, de mener det er selvforskyldt, jeg burde have krævet løn samtaler.
Min påstand er så at , jeg læser di overenskomst som om arbejdsgiveren er forpligtet til årlige samtaler