Statusattest fra lægen

Hej

Vil blot høre hvad lægen må/skal skrive i en statusattest?

Går ud fra at hun må skrive hvordan jeg har det generelt fysisk og psykisk, men ikke hvorfor jeg har det sådan eller hvordan? Altså må hun skrive at jeg har det psykisk ad H til fordi jeg er presset pga. kommunen?

Venligst fra Eva

Jeg tror at det afhænger af hvad kommunen spørger om i attesten.

[QUOTE=supersus;216210]Jeg tror at det afhænger af hvad kommunen spørger om i attesten.
[/quote]

Jeg tror blot de har bedt om en status rapport. Tror ikke de har bedt om nogen specifik udtalelse. Kan de da det?

[QUOTE=Evaave;216216]Jeg tror blot de har bedt om en status rapport. Tror ikke de har bedt om nogen specifik udtalelse. Kan de da det?
[/quote]

Ja der følger altid spørgsmål med fra kommunen til lægen, det gjorde der også i min ved det fordi at lægen har fortalt mig hvad spørgsmålene var.

[QUOTE=supersus;216220]Ja der følger altid spørgsmål med fra kommunen til lægen, det gjorde der også i min ved det fordi at lægen har fortalt mig hvad spørgsmålene var.
[/quote]

Det er jo ret interessant, så skal jeg da lige ringe til min læge igen og spørge hende, hvad der helt præcist står i brevet fra kommunen. Hun sagde nemlig at hun mente, at det ville være en ide, at jeg igen igen igen blev sendt til psykiater, men jeg er bange for at kommunen så vil bruge det mod mig og ærlig talt så er jeg SÅ træt af at få vredet min hjerne, synes den er på overarbejde nok i forvejen og psykiaterne kan jo ikke længere hjælpe mig medicinsk, så hvad skulle jeg få ud af at gå til psykiater. Skulle jeg noget, så skulle jeg til psykolog, men de kan jo heller ikke hjælpe mig med at få en pension…nåh, men måske skulle jeg alligevel sige ja til psykiater, jeg skal bare være sikker på at kommunen så ikke tolker det som at min læge stadigvæk mener der er behandlingsmuligheder.

en staus fra egen bruges som regel hvis man er i et behandlingsforløb
så kommunen kan vurdere om der er udsigt til man bliver rask eller har fået det bedre

egen læge får jo alle oplysningerne tilsendt fra andre læger og kan derfor lave en status

i fleks eller pensions sager bliver der så hentet en special erklæringer fra speciallæge
da i alle sager til fleks eller pension vil kommunen ikke nøjes med en status fra egen læge
da egen læge aldrig sætter folk i lang behandling, men netop sender folk til speciallæge
psykiater er foreksempel en speciallæge

hvis din psykiater ikke har skrevet alle behandlingsmuligheder er udtømte og din funktionsevne er stærkt nedsat og en arbejdsprøvning
så er der langt til en pension

[QUOTE=MTVRV1;216223]en staus fra egen bruges som regel hvis man er i et behandlingsforløb
så kommunen kan vurdere om der er udsigt til man bliver rask eller har fået det bedre

egen læge får jo alle oplysningerne tilsendt fra andre læger og kan derfor lave en status

i fleks eller pensions sager bliver der så hentet en special erklæringer fra speciallæge
da i alle sager til fleks eller pension vil kommunen ikke nøjes med en status fra egen læge
da egen læge aldrig sætter folk i lang behandling, men netop sender folk til speciallæge
psykiater er foreksempel en speciallæge
[/quote]

Jeg har en speciallægeerklæring hvori der står at der er tale om ADD og holdepunkter for en emotionel ustabil personlighedsstruktur. Hvad angår behandlin, mener jeg(altså psykiateren) at Eva har forsøgt relevant farmakologisk behandling for sine ADD-symptomer og har også modtaget en del psykologisk behandling, men uden at der har været tydelig effekt af disse behandlingstiltag. Jeg finder det ikke særlig sandsynligt, at yderligere farmakologisk behandling eller behandling i øvrigt med bare en vis sansynelighed vil kunne medføre markant bedring i Evas psykiske tilstand eller funktionsniveau og jeg vil derfor konkludere, at behandlingsulighederne for alle praktiske formål er udtømte. Evas funktionsniveau vurdere jeg som markant nedsat, og det er min vurdering, at Evas funktionsevne i forhold til et hvilket som helst erhverv er reduceret til det betydelige.

Så jo jeg har de papir i orden og min egen læge har også meddelt at hun ikke har flere behandlingstilbud til mig.

Så tænker jeg, at det er det hun skal skrive i en statusattest.

Jeg tænker bare at hvis man skulle stille spørgsmålstegn ved den speciallægeerklæring, så må kommunen vel bare sørge for en second opinion…men ved ikke om jeg skal give dem det forslag på kommunen.

Og tak for svar:)

[QUOTE=MTVRV1;216224]hvis din psykiater ikke har skrevet alle behandlingsmuligheder er udtømte og din funktionsevne er stærkt nedsat og en arbejdsprøvning
så er der langt til en pension
[/quote]

Jeg har ikke været i arbejdsprøvning fordi de jobkonsulenter, der skulle hjælpe mig med at finde et erhvervssted har vurderet at jeg er for skrøbelig til at sende mig ud…så det er der den ligger og flyder, hvilket er kæmpe frustrerende.

Det vil sige at kommunen holder på, at jeg skal i arbejdsprøvning, men samtidig er der ikke nogle af de steder de sender mig hen, der vil sende mig i arbejdsprøvning, hvad pokker skal man stille op med den slags?:mad::confused:

hov der skulle have stået UBETYDELIGE i mit tidligere svar..ups en ret vigtig ting, det U dér.:stuck_out_tongue:

Hej Eva

Hvis egen læge skriver i en status, at du bør til psykiater, er behandlingsmulighederne ikke udtømte i kommunens øjne. Heller ikke selvom en tidligere psykiater har vurderet de var det. Din læge tager altså ‘tråden op’ igen, hvis du sendes til en ny psykiater.

Kommunen spørger som regel ind til : Diagnoser, prognoser, behandlingsmuligheder og skånebehov, når de anmoder om en status. Nogen gange er de mere specifikke i deres spørgsmål.

Din læge kan selvfølgelig skrive under f.eks prognoser, at yderligere pres fra kommunen vurderes at skade dig på sigt. I så fald skal (bør) kommunen tage hensyn til dette.

Hvis kommunen holder på at du skal i arbejdsprøvning for at de kan afklare om du er pensionsberettiget, har du krav på en afklaring. Lige så vel som vi har pligt til at deltage i tilbud, har vi også krav på tilbud.
Det er op til kommunen at løse problemet omkring, hvor de vil sende dig hen. Det er ikke dig, der skal finde løsningen.
Hvis flere steder har sendt dig ‘retur’ til kommunen og har vurderet at du ikke er egnet til arbejdsprøvning, burde kommunen ud fra det vurdere at en arbejdsprøvning ikke er mulig og du dermed ikke kan indgå på arbejdsmarkedet.

Alt det bedste
Gitte Thor

[QUOTE=Evaave;216239]hov der skulle have stået UBETYDELIGE i mit tidligere svar..ups en ret vigtig ting, det U dér.:stuck_out_tongue:
[/quote]

Hej Eva,

Du kan op til 6 timer efter dit indlæg rette i det ved at trykke på “redigér” knappen.

Held og lykke med status attesten og din sag, hvilken ydelse er du på ? Hvis sdp. er det så fordi i står foran evt. udløb at der skal indhentes status?

[QUOTE=GitteThor;216496]Hej Eva

Hvis egen læge skriver i en status, at du bør til psykiater, er behandlingsmulighederne ikke udtømte i kommunens øjne. Heller ikke selvom en tidligere psykiater har vurderet de var det. Din læge tager altså ‘tråden op’ igen, hvis du sendes til en ny psykiater.

Kommunen spørger som regel ind til : Diagnoser, prognoser, behandlingsmuligheder og skånebehov, når de anmoder om en status. Nogen gange er de mere specifikke i deres spørgsmål.

Din læge kan selvfølgelig skrive under f.eks prognoser, at yderligere pres fra kommunen vurderes at skade dig på sigt. I så fald skal (bør) kommunen tage hensyn til dette.

Hvis kommunen holder på at du skal i arbejdsprøvning for at de kan afklare om du er pensionsberettiget, har du krav på en afklaring. Lige så vel som vi har pligt til at deltage i tilbud, har vi også krav på tilbud.
Det er op til kommunen at løse problemet omkring, hvor de vil sende dig hen. Det er ikke dig, der skal finde løsningen.
Hvis flere steder har sendt dig ‘retur’ til kommunen og har vurderet at du ikke er egnet til arbejdsprøvning, burde kommunen ud fra det vurdere at en arbejdsprøvning ikke er mulig og du dermed ikke kan indgå på arbejdsmarkedet.

Alt det bedste
Gitte Thor
[/quote]

ÅÅrrh så håber jeg da godt nok ikke at hun har skrevet, at hun synes det ville være godt. Det bliver jeg nødt til at tjekke op på på mandag. Jeg håber blot, at hun mente det rent privat, fordi hun ved jeg har det ad h til, men jeg sagde til hende, at jeg faktisk ikke længere snak med psykologer og psykiatere, da jeg ikke har bestilt andet de sidste 10 år.

Jeg har faktisk et stykke dokument fra en sagsbehandler på jobcentret hvor hun giver direkte udsagn om, at det ikke er muligt at sende mig i arbejdsprøvning og det ved de på musvågevej, men det er de åbenbart kolde overfor. Så jeg er godt nok spændt på, hvad de så finder på næste gang.

Hvis de endelig skal gøre noget, så skal de sende mig på et reva-center for at få min funktionsevne vurderet der, altså såfremt de stædigt holder fast i på musvågevej, at jeg ikke er berettiget en FP. Jeg frygter bare at de endnu engang sender mig til en jobkonsulent, der skal finde et firma, der kan arbejdsprøve mig.

Jeg har mistet alt håb og tro på, at det her nogensinde får en ende:(

Jeg har altid deltaget i alt hvad de har bedt mig om. Ikke en eneste gang har jeg sat mig på bagben. Når det så er sagt, så har de faktisk ikke bedt mig om særlig meget. Halvdelen af gangene er det mig selv, der har rykket i dem og bedt om, at der skulle ske et eller andet, der kunne få mig ud af det kontanthjælpssytem/afklaret, om det så var på den ene eller den anden måde.

Tak for svar.

Knus fra Eva

[QUOTE=Enteneller;216515]Hej Eva,

Du kan op til 6 timer efter dit indlæg rette i det ved at trykke på “redigér” knappen.

Held og lykke med status attesten og din sag, hvilken ydelse er du på ? Hvis sdp. er det så fordi i står foran evt. udløb at der skal indhentes status?
[/quote]

Hej Enteneller

Tusind tak:) det er rigtigt godt at vide til en anden gang.

Jeg er på kontanthjælp og har været det i 10 år:o det er ved at æde mig op.

Kære Evaave!
Bare lige et lille bjæf herfra Pedro.
Bliver skisme så olm, når jeg hører kommuner holder syge borgere på kontanthjælp i 10-20 år. Det er uanstændigt, og er man ikke syg inden, så bliver man det.
Har selv været på kontanthjælp fra dec 2003 til august 2008. Som enlig mor, syntes jeg dengang, at det var et *******, at få de få kroner til at række hele vejen rundt.
Håber, du hurtigst muligt slipper ud af den elendige indkomst.
Knuz :kram::mad: Pedro

[QUOTE=Evaave;217073]

Jeg har altid deltaget i alt hvad de har bedt mig om. Ikke en eneste gang har jeg sat mig på bagben.
[/quote]

Det er du nok nødt til, hvis du vil se en forandring.

Hvis det hele strander på arbejdsprøvningen, så skal du have din læge og/eller speciallæge til at skrive i erklæringen, at en arbejdsprøvning er kontraindiceret. Det sætter punktum for alt vedrørende arbejdsprøvning, og de kan pr omgående pakke sagen til en indstilling af førtidspension.

Jeg kom heller aldrig i arbejdsprøvning.

[QUOTE=Pedro;217098]Kære Evaave!
Bare lige et lille bjæf herfra Pedro.
Bliver skisme så olm, når jeg hører kommuner holder syge borgere på kontanthjælp i 10-20 år. Det er uanstændigt, og er man ikke syg inden, så bliver man det.
Har selv været på kontanthjælp fra dec 2003 til august 2008. Som enlig mor, syntes jeg dengang, at det var et *******, at få de få kroner til at række hele vejen rundt.
Håber, du hurtigst muligt slipper ud af den elendige indkomst.
Knuz :kram::mad: Pedro

[/quote]

Ja det er uanstændigt og bare så hårdt. Tak for de varme ord:)

:kram:

[QUOTE=nocturne;217103]Det er du nok nødt til, hvis du vil se en forandring.
[/quote]

Hej Nocturne

Jeg skal bare lige forstå dine ord rigtigt:)

mener du at jeg skal stille mig på bagben for at se forandring? Jeg har jo altid troet, at det var mest gavnligt for alle at gøre hvad der er blevet forlangt også på trods af at jeg har vidst, at jeg ikke kunne leve op til kravene.

Jeg har også altid troet at kommunen var min ven og at de ville gøre deres ypperste for at afklare mig på den rigtige måde, men efter 10 år må jeg jo desværre erkende at det var en kende naivt af mig og nu sidder jeg tilbage dybt skuffet, ked af det og endnu mere psykisk ustabil end nogensinde før.:frowning:

Venligst fra Eva

[QUOTE=Ninja;217106]Hvis det hele strander på arbejdsprøvningen, så skal du have din læge og/eller speciallæge til at skrive i erklæringen, at en arbejdsprøvning er kontraindiceret. Det sætter punktum for alt vedrørende arbejdsprøvning, og de kan pr omgående pakke sagen til en indstilling af førtidspension.

Jeg kom heller aldrig i arbejdsprøvning.
[/quote]

Hej Ninja

Tuind tak for det tip, det skal jeg da lige spørge min læge om og ligelede nævne, hvis jeg igen igen igen skal til en psykiater. Jeg har aldrig hørt det udtryk før, men det lyder til at det er magtfuldt.

10 år på kontanthjælp finder jeg paradoksalt nok ligestillet med 10 års mislykket arbejdsprøvning. Jeg mener, hvor meget suppe vil de egentlig koge på et kødben?

Igen mange mange tak:)