hej kamma
Sygedagpenge er en erhvervsrettet foranstaltning. Det er ikke intension, der skal kunne opstå et slip mellem sygedagpenge og ordinær beskæftigelse/ revalidering/ fleksjob/ førtidspension - i form af et kontanthjælpshul.
[QUOTE=kamma;129542]:
Jeg har p.gr.a både fysiske og især psykiske skavanker været sygemeldt i snart et år. Det vil sige, at jeg snart falder for varighedsbegrænsningen.
Jeg venter nu på, om kommunen vil forlænge mine syge/dag penge. Dette afhænger meget af, hvad der står i den speciallæge erklæring, som jeg netop har fået lavet i denne uge. Sagsbehandler mener, at hvis der står, der stadig er behandlingsmuligheder, så kan de ikke forlænge. Dette, mener jeg, står i kontrast til det, der bliver skrevet herinde, idet jeg følger ekstra med i de tråde, der omhandler dette.
Jeg ved faktisk ikke, hvad der bliver skrevet af speciallægen, men har lidt på fornemmelsen, at kommunen leder efter den mindste sprække for at få mig ekspederet videre…
[/quote]
I denne proces bliver du vel ikke bare rask, og kan gå direkte fra sygedagpenge til forsørgelse ved ordinær beskæftigelse med 34 – 37 timer om ugen?
Og hvis det ikke er tilfældet skal det afklares om der videre er behov for forlængelse af sygedagpenge efter § 27 eller behov for revalidering, fleksjob, førtidspension jf. § 28 i Lov om sygedagpenge:
Citat:
“§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.”
I Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område står der videre:
Citat:
"§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.
Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning."
Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.
Hvis kommunen siger til en, at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af, hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a, da det ikke er ok at gøre det på denne måde.
Og videre kan man henvise til domsafgørelse omkring dette princip i Helsingør-dommen, som kommuner skal følge – her vedlægges omtale og link til Helsingør-dommen:
http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx
http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf
Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:
”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.
Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.
Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.
Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”
Held og lykke!