[QUOTE=JPM;157886]Jeg har lige fået tildelt flexjob og er allerede i fuld gang med at søge arbejde.
Men hvad sker der hvis man ikke kan finde noget?
Jeg er på ledighedsydelse. Hvad kan kommunen gøre hvis jeg ikke kan finde noget arbejde som jeg kan klare?
Hvad kan de forlange af mig?
Hvor længe kan jeg gå rundt og lede efter arbjede før de “rør” mig?
Jeg får ikke meget hjælp hos kommunen - de henviser hele tiden til den røde pjece om flexjob…
[/quote]
Kan du ikke selv finde et fleksjob - så sker der ikke andet end at du fortsætter på ledighedsydelse, eller at kommunen finder et fleksjob til dig. Måske vil kommunen aktivere dig, f.eks ved at sende dig på kursus o.l.
Hvert år skal det vurderes, om du fortsat anses som stå til rådighed for fleksjob eller om du skal overgå til førtidspension, f.eks hvis dit helbred er betydeligt forværret.
Ledighedsydelse kan du få til du er 60 1/2 år, hvorefter du overgår til fleksydelse (efterløn for fleksjobbere) og er du ikke berettiget til dèt så overgår du til KH systemet eller ægtefælleforsørgelse. Er du til dèn tid i fleksjob, kan du fortsætte i fleksjobbet frem til folkepension.
Din situation er ikke meget forskellig fra almindelige ledige på understøttelse fra en A-kasse, bortset fra at du ikke falder for en 2 år regel og kan miste din ledighedsydelse og at kommunen SKAL tage hensyn til dine skånebehov, både ved fleksjob, kursus og aktivering.
[QUOTE=JPM;157895]Okey, dvs. jeg jeg kan tage det stille og roligt og behøver ikke være nervøs for hvad de gør ved mig hvis jeg ikke finder et job lige nu…?
Jeg har fravalgt fleksydelsesordningen men det har vel ikke betydning for noget vel?
Jeg har fået flexjob på 12 timer om ugen så det er vel også lidt begrænset for kommunen hvad de kan sende mig ud i tænker jeg?
[/quote]
Det har kun en betydning hvis du snart bliver 60½ år.. for da stopper din ledighedsydelse og du skal overgå til fleksydelse.. og er der ikke indbetalt så hedder det kontanthjælp..
Knus Lone
Efter et halvt års ledighed kan du forlange at komme til en privat aktør der kan hjælpe dig med at finde job, efter et år skal kommunen selv sende dig til en privat aktør …
Det er godt at søge job selv men det er også din jobkonsulents opgave at hjælpe dig … bedst er det dog at finde det selv hvis man kan fordi man så selv har lidt at skulle have sagt ..
[QUOTE=JPM;157895]Okey, dvs. jeg jeg kan tage det stille og roligt og behøver ikke være nervøs for hvad de gør ved mig hvis jeg ikke finder et job lige nu…?
Jeg har fravalgt fleksydelsesordningen men det har vel ikke betydning for noget vel?
Jeg har fået flexjob på 12 timer om ugen så det er vel også lidt begrænset for kommunen hvad de kan sende mig ud i tænker jeg?
[/quote]
Ja, du kan tage det roligt med hensyn til udbetaling af ledighedsydelse, så længe du ikke nægter hvad kommunen beder om. Du kan ikke nægte at forsøge et fleksjob, tilbyder kommune et og heller ikke aktivering/kursus m.m.
Det er svært at få fleksjob og kommunerne har også svært ved at tilbyde ledige fleksjob.
Men det kan godt få betydning, at du har fravalgt fleksydelsesordningen, HVIS du IKKE kommer på førtidspension eller får et fleksjob INDEN du bliver 60 1/2, da man max. kan få ledighedsydelse til man er 60 1/2. Selv om man til den tid overgår til KH/ægtefælleforsørgelse, så er man stadigvæk omfattet af reglerne for fleksjob, men kan så bare ikke få ledighedsydelse, men må overgå til anden forsørgelse frem til folkepension.
For de der ikke kommer på førtidspension inden og så ikke kan få fleksydelse (efterløn), men stadigvæk er vurderet til fleksjob og ledig, vil få et “slip” på mindst 4 1/2 år, hvor de må nøjes med KH eller ægtefælleforsørgelse.
Så fleksydelsesordningen KAN være god at have i baghånden.
har man jo også stadig hvis det ikke er en det job de fidne.men man skal være sikker på ens egen ord.det var detj eg vandt min sag på i ankenævn styrelse.
heldigvis kan de kun aktivere en i de x antal tiemrm an er viseteret til