Så kom det - igen - på skrift hvad mange borgere i Rebild Kommune (tidligere Støvring), må kæmpe imod ud over deres sygdom.
http://ditcentrum.nordjyske.dk/forums/p/94732/188966.aspx#188966
Jeg har familie, venner og veninder der bor i kommunen. 3 af disse personer er kronisk syge, og det psykiske pres de er udsat for er ikke småting.
Det skrevne i nordjyske passer lige på en prik.
En person med sygdomme som gør at der kræves stillesiddende arbejde, bliver aktiveret med overlevelsestur i skoven !
En person der er nyligt rygopereret og som må tage bussen og dernæst gå 4-5 km. til aktiveringsstedet, får smækket kassen i da ryggen endnu ikke er stærk nok til disse gå- og busture.
En person der dårligt kan sidde på en stol eller gå, bliver aktiveret med madlavning !
Nå ja, så er det også almindelig kendt at der ses bort fra hvor mange timer man er visiteret til, så tiden bliver bare sat op eller man er totalt ligeglad med lang transporttid som bare lægges oven i arbejdstiden.
Ikke at jeg har meget til overs for drankere, men når en tidligere drankers liv er total ødelagt, at personen er blevet tilkendt pension og hygger sig med at dække frokostbord til beboerne hver dag (det tager 4 gange så lang tid som hvis vi andre gjorde det) - så tænker Rebild Kommunes sagsbehandlere at der alligevel er en rest arbejsevne og sender personen i arbejdsprøvning !
Dem jeg kender der er tilkendt fleksjob og har et sådant, har uafhængigt af hinanden fortalt at de bliver overfuset af sagsbehandleren på den ene eller den anden måde.
Kan man så ikke honorere de timer man er visiteret til grundet ændringer i dit helbred, har du helt sikkert sagsbehandleren på nakken.
Dertil skal lægges, at Rebild Kommune har en del steder hvor man bliver arbejdsprøvet eller ansat i fleksjob. Problemet er bare at man bliver nedgjordt en del af disse steder og knækket psykisk, men kommunen mener selvfølgelig at det kun er en flok dovne personer der er i arbejdsprøvning eller fleksjob.
Jeg er glad for at jeg ikke bor der, og har i mange år oplyst til alle jeg kom i nærheden af at du skal ikke flytte til denne kommune medmindre du er sikker på aldrig at blive syg eller i det hele taget få brug for anden hjælp fra denne kommune.
Den ene jeg kender har ventet i over 1 år på et hjælpemiddel til hjemmet som vedkommende er berettiget til.
Hvis jeg skulle flytte fra min kommune, er det helt sikkert at jeg vil holde mig langt væk fra Rebild Kommune. Den er kun for 100% raske arbejdsduelige personer.