Bliver erstatning modregnet sygedagpenge/kontanthjælp?

Kære K10’ere,

Jeg er på sygedagpenge og vil muligvis overgå til kontanthjælp inden for den nærmeste fremtid. Jeg har samtidig en erstatningssag ang. lægemiddelskade kørende hos Patientforsikringen, og har af dem fået at vide, at jeg vil få erstatning - ved bare endnu ikke, hvor meget. Det bliver formentlig erstatning både for svie/smerte og for en smule tabt arbejdsevne.
Nu er jeg kommet til at spekulere på, hvordan lovgivningen mon ser ud ifht. sygedagpenge/kontanthjælp og økonomisk erstatning.

Vil erstatningen blive modregnet mine sygedagpenge/kontanthjælp (så jeg i sidste ende slet ikke vil få noget ud af det)?

Eller har man lov til at modtage den slags beløb, når man er på sygedagpenge/kontanthjælp - uden konsekvenser?

Vil blive meget glad for at høre fra nogen, der har erfaring med denne problematik eller som ved noget om det :kram:

Kh

Hejsa

Hvis det er engangsbeløb skulle der ikke være noget problem - du skal bare sørge for at de går ind på en kreditbeskyttet konto, sådan en opretter du i banken så kan de ikke røre dem.

Hvis det er løbende er jeg ret sikker på at de vil blive modregent i kontanthjælpen

Tumnus

vær opmærksom på at en kreditorbeskyttet konto, også bliver opgivet til skat, sæt dem i en bankbox istedet for..
bare en íde,

hej

jeg mener at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste er det eneste de må røre.

Hej Jupiter. :slight_smile:

Se reglerne på flg. tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?p=168335#post168335

Manage hilsner

Gunvor

Jeg fik at vide af FOA at med mindre man skylder det offentlige penge bliver det ikke modregnet i sygedagpenge

Det er ikke helt rigtigt, får du en løbende ydelse, det gør de fleste til at starte med, så bliver det mdr. beløb trukket fra ens sygepenge.( det gjore mine)

Hvis du modtager et engangsbeløb,så er det formentlig skattefrit og bliver derfor ikke opgivet til skat.Men løbende udbetalinger bliver modregnet i din kontanthjælp.
Mvh Jesper

[QUOTE=jjsonn;168913]Det er ikke helt rigtigt, får du en løbende ydelse, det gør de fleste til at starte med, så bliver det mdr. beløb trukket fra ens sygepenge.( det gjore mine)
[/quote]

Øhhh WHAT ?? TAE må ikke modregnes sygedagpenge.

Samspillet med forsikringsydelser:
Der sker ingen modregning i sygedagpengene, hvis man samtidig får forsikringsydelser, herunder løbende udbetalinger pga. tab af erhvervsevne
. (Fra bogen Social ydelser, under nyttige links.)

jjsonn, hvad mener du med " får du en løbende ydelse, det gør de fleste af os til at starte med"??

Mht. kontanthjælp er det noget andet, her modregnes de løbende ydelser fra en evt. TAE forsikring medmindre der er tale om en arbejdsskade erstatning fra ASK. :

Samspillet med forsikringsydelser: Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse
betragtes som løbende indtægt eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.

Er der derimod tale om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadeforsikringsloven, påvirkes kontanthjælpen ikke

Om det samme gælder for udbetaling fra patient forsikringen, ved jeg ikke.

[QUOTE=Enteneller;168923]Øhhh WHAT ?? TAE må ikke modregnes sygedagpenge.

Samspillet med forsikringsydelser:
Der sker ingen modregning i sygedagpengene, hvis man samtidig får forsikringsydelser, herunder løbende udbetalinger pga. tab af erhvervsevne
. (Fra bogen Social ydelser, under nyttige links.)

jjsonn, hvad mener du med " får du en løbende ydelse, det gør de fleste af os til at starte med"??

Mht. kontanthjælp er det noget andet, her modregnes de løbende ydelser fra en evt. TAE forsikring medmindre der er tale om en arbejdsskade erstatning fra ASK. :

Samspillet med forsikringsydelser: Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse
betragtes som løbende indtægt eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.

Er der derimod tale om erstatning for tab af erhvervsevne efter arbejdsskadeforsikringsloven, påvirkes kontanthjælpen ikke

Om det samme gælder for udbetaling fra patient forsikringen, ved jeg ikke.
[/quote]

Kommer lidt i tvivl ang ledighedsydelse,bliver løbende udbetalinger modregnet ?
Mvh Jesper

Kære Jesper dk

Nej, der modregnes ikke i ledighedsydelsen mere.
Der er kommet ny lov : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133006

Se §12

Hej med jer

Erstatninger bliver IKKE modregnet i kontanthjælp/kontanthjælp…

Engangsbeløb:
Hvis du kan bevise at du har fået tilkendt erstatning modregnes det ikke, og du har vel fået en afgørelse som du kan vise på kommunen…

Løbende udbetaling modregnes heller ikke i hverken kontanthjælp eller sygedagpenge.
Jeg har selv fået engangsbetaling, dem kunne de ikke røre.
PT. får jeg 10.000 kr om måneden i tabt arbejdsfortjeneste og dem må/kan de heller ikke røre :wink:

Så bare rolig!!!

Hvis du vil kan jeg sende dig en mail med paragrafferne jeg fik tilsendt af min advokat…

[QUOTE=Florken;168932]Kære Jesper dk

Nej, der modregnes ikke i ledighedsydelsen mere.
Der er kommet ny lov : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=133006

Se §12
[/quote]

Tak,det er jeg glad for at høre :wink:
Mvh Jesper

Tusind tak for svar alle sammen! :slight_smile:

[QUOTE=hopper;168935]Hvis du vil kan jeg sende dig en mail med paragrafferne jeg fik tilsendt af min advokat…
[/quote]

Det ville jeg blive mægtig glad for, hopper :kram:

Der skulle stå Kontanthjælp/sygedagpenge :wink:

Det er kun ftp der ikke omfattes af de regler her…

Hej Hopper..

Jeg får en midlertidig invalidepension fra AP-pension udbetalt løbende og betaler skat af det.

På sygedagpenge blev jeg ikke modregnet, men det gør jeg på kontanthjælp, så kan kun få supl. kontanthjælp.

Jeg har forgæves anket hele vejen igennem, uden resultat for mit vedkommende..:mad:

Jeg er kronisk syg, så der er ikke tale om erstatning.

Har jeg overset en § ???

:kram:

Det kommunen gør er ulovligt, tag de paragraffer med ned til kommunen, det må ikke modregnes i kontanthjælp…

Grunden til at min advokat sagde at jeg for en sikkerheds skyld skulle tage den her mail med til kommunen var, at de tit oplevede at kommunerne “ikke” kender regler ang. hvad der ikke må modregnes i hjælpen.

I mit tilfælde kendte kommunen til de regler, men det er langt fra tilfælden.
Om kommunen ikke kender reglen, eller de satser på at borgeren ikke kender dem og derfor vil spare kommunen penge..

Hej Hopper..

Tak for dit råd.. jeg kæmper en kamp med dem og jeg giver ikke op..

Jeg har et møde på tirsdag med chefen for kontanthjælpen, fordi jeg ringede til Borgmesteren´s kontor og ville have en samtale, men det kunne jeg ikke få fordi borgmesteren ikke går ind i enkelt sager..:mad:

Så nu får kontanthjælpschefen lov at hører på mig i stedet… så samler lige guldkorn sammen…

:kram:

da jeg for mange år iden fik min estatning, fi´k jeg en løbende ydelse mens min sag blev afgjort, den blev trukket fra både i min revaldering og sygepenge, da min sag så blev stadfestet fik jeg et engangsbeløb, som de ikke kunne rører.

men der er 20 år siden, så reglerne er måske ændret.