Gen- og vedligeholdstræning

Det er det stort set alle rygpatienter begynder med. Tidskrævende og langvarig.

http://fysio.dk/fafo/Fagbloggen/Konservativ-behandling--hvad-er-det/

"Hvad betyder konservativ behandling egentlig? Slår man ordet konservativ op i Den Danske Ordbog, står der som forklaring: ”som er imod forandring eller vidner om modstand mod forandring - undertiden nedsættende”. For de fleste patienter vil begrebet uden en uddybende forklaring virke negativ. Måske tænker de: ”Er det ikke bare en behandling, der sparer penge, og som måske ikke er topmoderne? Eller: Er behandlingen bare med til at bevare min situation, som den er?”

Hilsen Peter :wink:

http://ofeldt.dk/index.php?id=127

Her tages der fat.
Her får patienten sved på panden.
Her får behandleren sved på panden.
Her får samfundet noget for pengene.
Her kan borgeren bibeholde sit flexjob.
Her opnås resultater.

Glade hilsner
Peter :wink:

https://pri.rn.dk/pri/Sider/59cf7a65-cada-44be-bb0d-b648a8f9405c.aspx

Genoptræning
Genoptræning efter sundhedsloven og serviceloven defineres som en målrettet og tidsafgrænset samarbejdsproces mellem en patient/borger, eventuelt pårørende og personale. Formålet med genoptræning er, at patienten/borgeren opnår samme grad af funktionsevne som tidligere eller bedst mulig funktionsevne; bevægelses- og aktivitetsmæssigt, kognitivt, emotionelt og socialt.
Genoptræningen skal rettes imod patientens funktionsnedsættelse(r), dvs. problemer i kroppens funktioner eller anatomi, samt aktivitets- og deltagelsesbegrænsninger. Genoptræningsindsatsen kan omfatte såvel somatiske patienter som psykiatriske patienter med et somatisk genoptræningsbehov. (3)

Genoptræningsplan
Genoptræningsplanen fungerer som en lægelig henvisning af den enkelte patient til genoptræning efter udskrivning fra sygehuset. Formålet med genoptræningsplanerne er at sikre målrettede, sammenhængende og effektive genoptræningsforløb for patienter, der har behov for genoptræning efter udskrivning fra sygehus.
Genoptræningsplanen skal bero på en konkret, individuel vurdering af den enkelte patients behov for genoptræning, og den skal udarbejdes i samarbejde med patienten. (3)
I region Nordjylland anvendes elektronisk genoptræningsplan i WEB PAS/ for Thy-Mors anvendes elektronisk patientjournal

Hilsen Peter :wink:

Skriv venligst ikke i denne tråd da den bruges som henvisningstråd…

http://scleroseforeningen.dk/netraadgivningen/hvor-i-danmark-kan-jeg-bruge-min-henvisning

“Du kan bruge din henvisning overalt i Danmark. Så der er ikke noget problem i at bruge den i en anden kommune”

Hilsen Peter :wink:

Debater venligst ikke i dette indlæg, vidensbank

http://www.regionsyddanmark.dk/wm391322

klassifikationsværktøj til at vurdere patientens risiko for udvikling af kronisk rygsygdom samt et værktøj til at vurdere hvor intens/kompleks en behandling der er behov for"

http://www.regionsyddanmark.dk/wm391321

MR-hotline for læger

http://www.regionsyddanmark.dk/wm391320

Om MR skanning ved lænderygsmerter uden mistanke om rodaffektion

http://www.visinfosyd.dk/wm321159

Lænderygsmerter - nyopståede eller recidiv

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Kommunale_sundhedsopgaver/2013/Juni/bedre-genoptraening-til-mennesker-med-kompleks-hjerneskade.aspx

PRESSEMEDDELELSE - Mennesker med en kompleks hjerneskade har brug for en omfattende og sammensat støtte, når de skal arbejde sig tilbage til deres dagligdag. Regeringen vil som led i sit nye udspil ‘Bedre kvalitet og samarbejde’ styrke patienternes mulighed for at få en skræddersyet genoptræningsplan.

Hilsen Peter :wink:

Venligst ingen debat i denne tråd, bruges som vidensbank.

http://pt.neurokirurgi.net/

Forsnævring i lændens hvirvelkanal

http://pt.neurokirurgi.net/lss.htm

Diskusprolaps i lænden

http://pt.neurokirurgi.net/lp.htm

Viden gør stærk.

Hilsen Peter :wink:

Venligst ingen debat her på tråden.

Her kun omtalt rygoperationer Lumbalt (lænden)

Her har læger og politikerne besluttet at lumbal operationer skal visiteres på en noget mere restriktivt måde:

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundhedspolitik/2010/December/~/media/Filer%20-%20dokumenter/kliniske_retningslinjer/retningslinjer_ryg.ashx

Som sikkert har været hensigtsmæssigt på enhver måde.

Vi erfarne har spurgt os selv om hvad der så skal stilles i stedet når nu en lumbal discus-prolaps ikke skal tilbydes så ofte pga af de nye visitationskrav.

Svaret har været træning.

Nu viser det sig, at de professionelle muligvis er begyndt at være uenige.

http://www.b.dk/nationalt/tag-en-pille-rank-ryggen-og-gaa-det-vaek

“Antallet af rygoperationer er styrtdykket. Men sker det alene af hensyn til de syges vé og vel, eller handler det mere om økonomi og politik?”

"Henrik Røgind understreger, at der ikke er tale om en spareøvelse, men en »omprioritering« af ressourcer fra kirurgi til konservativ behandling."

[b]Bemærk her at konservativ behandling er og kan være særdeles tidskrævende.

Bemærk at sygedagpengeperioden er 52 uger[/b]

Hvor mange borgere mon kommer i klemme her?

Videre i artiklen:

“Jeg har aldrig set nogen videnskabelig evidens for, at der er forekommet en overbehandling. Vi har aldrig opereret patienter, som kunne have opnået en tålelig tilstand med en konservativ behandling. Derfor er jeg sikker på, at man nu forholder en masse mennesker en operation, som de givetvis ville have haft gavn af,« siger Thomas Kiær.”

Hvad er konservativ behandling?:

http://fysio.dk/fafo/Fagbloggen/Konservativ-behandling--hvad-er-det/#.UdWxHVM2Q4Y

Så spørgsmålet er: hvor mange rygpatienter kommer i klemme, med langvarig behandling?

Men tydeligvis dukker der nu uenigheder op, som vi vil holde øje med.

Undgå venligst debat, da tråden drejer sig om at indsamle viden på området.

Hilsen Peter :wink:

http://www.regioner.dk/sundhed/fonde+vejledninger+og+databaser/vejledninger/genoptræning/ofte+stillede+spørgsmål+om+genoptræning

"[b]Ofte stillede spørgsmål om genoptræning

Her finder du svar på en række af de oftest stillede spørgsmål omkring genoptræning[/b]"

Venligst ingen debat på denne tråd, som er indsamling af viden.

Hilsen Peter :wink:

http://www.youtube.com/watch?v=nqrJseq_Qp8

Her ser vi en mulighed for at få fat i de “rigtige” rygpatienter hurtigt i forløbet.

Således at kun de “forkerte” rygpatienter påbegynder det kvælende og langsommelige “Konservative behandlingsforløb” der er tidskrævende og ofte bringer patienterne ud i sygedagpengestop.

Nu kan vi koncentrerer os om den korrekte genoptræning af de “rigtige” rygpatienter, hvor Vippe-MR-scanneren klinisk har konstateret en diagnose, der tidligere var uforklarlige rygsmerter.

Det bliver spændende at følge.

Bedste hilsner
Peter :wink:

Venligst ingen debat, kun indsamling af viden.

http://scleroseforeningen.dk/nyhed/orientering-om-den-nye-aftale-om-udgiftsrammen-vederlagsfri-fysioterapi

Tag denne skrivelse med til din fysioterapeut, hvis du vil drøfte det tilbud, du får

Scleroseforeningen vil allerførst anbefale dig at tage denne skrivelse med til Fysioterapeuten, så I får et fælles udgangspunkt for det, du evt. vil spørge om.

Hvad handler den nye aftale om?

Den indgåede overenskomstaftale om ny udgiftsramme for vederlagsfri fysioterapi gælder først og fremmest for ”den udvidede ordning” for de borgere med progressive lidelser (herunder sclerose), der blev indført i august 2008. For dem der får vederlagsfri fysioterapi efter denne ”udvidede ordning”, skal der samlet på landsplan fra 2014 være flere der får behandling på hold, og færre der skal have individuel behandling.

Således er udgiftsrammen sat ud fra, at der fra 2014 skal være max. 40 %, som får individuel behandling og i 2015 skal det kun være15 %, der får individuel behandling i denne ordning.

Hvad gælder efter retningslinjerne fortsat om hold- og individuel behandling?

Da udvidelsen af ordningen blev besluttet tilbage i 2008, blev det allerede fastsat i retningslinjerne, at udgangspunktet for vederlagsfri Fysioterapi for denne gruppe, er holdtræning, men Scleroseforeningen fik igennem, at nogle med sclerose, allerede på dette tidlige tidspunkt i forløbet kan have brug for individuel behandling.

Dette synspunkt blev tilgodeset ved, at der i vejledningen, som altså fortsat gælder, er åbnet op for en undtagelsesregel, hvorefter den første ”behandling”/samtale og kortlægning af behandlingsbehovet altid er individuel, og at fysioterapeuten kan skrive en begrundet redegørelse, hvis pågældende mener, at der efter et behandlingsmæssigt skøn er belæg for individuel behandling.

Hilsen Peter :confused:

Ingen debat , kun indsamling af viden

http://www.k10.dk/showpost.php?p=291693&postcount=27

Hilsen Peter :evil:

Venligst ingen debat, kun vidensamling

Gigtforeningen informerer:

http://www.gigtforeningen.dk/nyheder?newsid=18791

"[i]Som noget nyt kan danske kiropraktorer nu tilbyde et struktureret behandlingsforløb til patienter med diskusprolaps – og med et større offentligt tilskud end hidtil.

Det er resultatet af en ny overenskomstaftale mellem regionerne og Dansk Kiropraktor Forening, som træder i kraft i det nye år.

Det nye strukturerede prolapsforløb består af fire konsultationer over to måneder med undersøgelse, diagnostik, rådgivning, smertehåndtering, øvelsesvejledning, opfølgning og tilbagemelding til egen læge. Hvis der er behov, kan der blive aftalt flere konsultationer eller kiropraktoren kan anbefale et supplerende træningsforløb.

I den nye aftale får kiropraktorerne også ret til at henvise til CT- og MR-skanninger og til akutmodtagelserne på sygehusene, hvis der er behov for det.

Øget tilskud

Som noget nyt vil patienter med diskusprolaps fremover kunne få 33 pct. i tilskud fra det offentlige til kiropraktorkonsultation. Tilskuddet til diskusprolapsbehandling hos kiropraktor har hidtil været ca. 20 procent. Dansk Kiropraktor Forening har beregnet, at det fremover gennemsnitligt vil koste patienten 325 kr. pr. konsultation.[/i]"

Min personlige mening?

Hvis jeg havde en MR-scannet bekræftet diskusprolaps, uanset hvor, ville jeg ikke anbefale at gå til behandling hos en kiropraktor.

Jeg udtaler mig, ud fra at diskusprolapsen er positivt bekræftet og stille spørgsmålet hvad præcis en kiropraktor vil gøre ved den eller disse diskusprolapser?

De ca 15 gange jeg har konsulteret en kiropraktor, med og uden bekræftelse på diskusprolapser, har jeg været heldig at være hos ansvarlige kiropraktorer, der afviste mig, da mine smerter var for store og skævheden for stor.

Det positive i de nye regler er at en kiropraktor egenhændigt kan henvise til yderligere MR-scanning og CT-scanning samt henvise til hospitalernes akutmodtagelse, hvis det bedømmes at noget er galt, udover den/de kendte diskusprolapser.

Jeg udtaler mig ud fra at det drejer sig om patienter der har en bekræftet diskusprolaps ved første besøg.

For man begyder vel ikke at manipulerer en ryg, hvor man kun har mistanke, om en diskusprolaps? Uden sikker viden om det er en tumor, fremadglidning eller andet alvorligt?

Bemærk venligst at jeg ikke udtaler mig, som læge eller sundhedsperson, ejheller ikke negativt om kiropraktisk behandling i al almindelighed, men udelukkende om bekræftede eller indicier på diskusprolaps i ryggen og intet andet samt med 34 års erfaring som kronisk smertepatient med adskillige diskusprolapser, bekræftet og forsøgt opereret, uden den store succes.

Hilsen Peter :confused:

Venligst ingen debat

http://gigtforeningen.dk/medlemsbladet+ledsager/2010/3-2010/stol+på+din+ryg

For at underbygge udsagn i ovenstående indlæg:

“Himlen var grå, da Asger Baunsbak-Jensen tog til kiropraktor en sommerdag i 1987. Han havde længe haft smerter i nakken, og nu ville han have løsnet dem op. Dagen udviklede sig dog katastrofalt. Kiropraktorens behandling fik nogle nerver til at sætte sig i klemme, og en måned senere blev han tvunget til at gå på pension. 55 år gammel.”

Var der foretaget forudgående røngten eller MR-scanning? Ikke alle kiropraktor har røngten i deres klinik.

Samtaler imod svære rygsmerter?:confused: Nej, tak, jeg fravælger.:evil:

Hilsen Peter :wink:

Ingen debat i denne tråd, tak.

http://scleroseforeningen.dk/nyhed/gå-til-fysioterapeut-i-udlandet

Kunne du godt tænke dig at kombinere en udlandsrejse med træning og fysioterapi? Det er der mulighed for, hvis du modtager vederlagsfri fysioterapi. Så kan du nemlig få dækket dine behandlingsudgifter i udlandet af det offentlige.”

Sundhedsstyrelsens regler.
http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/behandling-og-rettigheder/patienters-retsstilling/behandling-i-udlandet

Hilsen Peter :wink:

Venligst ingen debat i denne tråd.

Hvilket jo er godt, især hvis det drejer sig om en formodet diskusprolaps.

Men mon det gælder for alle danske statsborgere, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse, sygemeldte?

Eller gælder det kun de indviede, som har en sundhedsforsikring eller en kendt sportsudøver, der ofte bliver kørt direkte på operationsbordet, uden forsinkelse.

http://www.falck.dk/healthcare/kontakt/hjaelp_raadgivning/hurtigdiagnose

… hvilket jo er godt, hvis du har en sundhedsforsikring.

Det kræver en lægehenvisning fra den praktiserende læge, så er den gid barberet:

http://www.falck.dk/healthcare/Documents/Lægehenvisning.pdf

Sundhedsstyrelsen har udsendt retningslinier som tilsyneladende kun gælder en bestem gruppe af befolkningen.

http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundhedspolitik/2010/December/~/media/Filer%20-%20dokumenter/kliniske_retningslinjer/retningslinjer_ryg.ashx

De læger der så medvirker til hurtige diagnoser og eventuelt operation, kan naturligvis ikke være 2 steder på een gang, og er ikke til stede på de offentlige hospitaler, da de ofte har “kunder” i de private klinikker.

Har vi mon delt befolkningen op i et “A” hold og et “B” hold?

Men nu er det oplyst at Falck Healthcare, kan give en diagnose på 17 dage.

Hilsen Peter :evil:

Ingen debat på denne tråd. Tak.

“Men nu er det oplyst at Falck Healthcare, kan give en diagnose på 17 dage.” ciatat.

Kun for 75%!

De sidste 25%, er IKKE udredt efter 17dage!

VH Popiae

Hilsen Peter :wink:

http://www.gigtforeningen.dk/ondt+i+ryggen/har+du+lændesmerter/lændesmerter+der+stråler+ned+i+ben+(iskias)/diskusprolaps+og+forandringer+i+ryggen

Viden gør stærk.

Hilsen Peter :wink:

Venligst ingen debat i denne tråd.

[QUOTE=phhmw;293490]Men mon det gælder for alle danske statsborgere, kontanthjælpsmodtagere, arbejdsløse, sygemeldte?

Eller gælder det kun de indviede, som har en sundhedsforsikring eller en kendt sportsudøver, der ofte bliver kørt direkte på operationsbordet, uden forsinkelse./QUOTE]

Ja, det gælder ALLE som i forvejen har - og betaler til “Falck kørsel”. De kan få udvidet deres abonnement med “Falck Hurtig hjælp” (Mod merbetaling selvfølgelig - se link)

http://webshop.falck.dk/privat/hurtighjaelp

Blot til venlig info, da jeg kan se du har misforstået konceptet.