Samlever indkomst

Hej,

Jeg har funderet over: Når kommunen vil vide hvad min samlever har af indkomst, har min samlever så pligt til at oplyse det til mig og dermed kommunen ?

Jeg tænker at ens personlige indkomstsoplysninger er vel netop personlige !

Er der en løsning :mad:

Eller er det en go ide at lade kommunen selv rode med dette problem :smiley:

Det kommer jo an på i hvilken forbindelse de vil vide det.

er det fordi du skal have pension, så skal de bruge samlevers indkomst for at beregne din pension. for ellers modregner de bare senere hvis du får for meget.. og de går gerne år tilbage.. men har du fået for lidt i pension, så kan du kun få dem omregnet ca ½ år baglæns..

men er det fordi du skal have kontanthjælp, efter sygedagpenge og din samlever ikke er ægtefælle med dig, ja så kommer indtægten ikke sagen ved.

er det pga stop af sygedagpenge? er du så helt på det rene med om de er stoppet korrekt, eller om der er fejl at klage over.?

spørg igen, hvis svaret ikke passer på din situation,

Hej Huldra,
Jo det handler om pensionsberegning. Det jeg tænker er måske en smule “ond”, men hvis man tænker sig at ens samlever ikke ønsker at oplyse mig om hans/hendes personlige indkomst, kan jeg jo ej heller vidregive dette til kommunen så pensionen kan beregnes; man har vel ikke krav på at kende ens samlevers økonomiske forhold !
Hvad vil kommunen gøre i en sådan situation.

Jeg er begyndt at tænke over det fordi, at hvergang min samlever har haft lidt ekstra vagter koster det mig penge. Jeg har spøgefuldt sagt at jeg ikke kan få pengene fra hende, som kommune inplicit jo siger at jeg har “krav” på ! Så hvad nu hvis min samlever ikke fortæller mig om ekstra indkomst…hvad så

Iøvrigt: overvej lige ; http://forsoergelsespligt.skrivunder.dk/Default.aspx?s

Hej custer

Hvis nu din samlever ikke vil fortælle dig hvad han/hun tjener, så går kommunen bare ind og finder oplysningerne selv hos skat. Altså bruger de at udregne fra det beløb han/hun er sat til at tjene på årsbasis.

Jeg ringede og fortalte dem hvad min samlever tjener, og jeg fik det svar at det vidste de da godt :smiley:

Men ja systemet er skruet helt tåbeligt sammen, og det kan bedst svare sig at være singel i DK desværre

:kram:

[QUOTE=custer;114582]Hej Huldra,
Jo det handler om pensionsberegning. Det jeg tænker er måske en smule “ond”, men hvis man tænker sig at ens samlever ikke ønsker at oplyse mig om hans/hendes personlige indkomst, kan jeg jo ej heller vidregive dette til kommunen så pensionen kan beregnes; man har vel ikke krav på at kende ens samlevers økonomiske forhold !
Hvad vil kommunen gøre i en sådan situation.

Jeg er begyndt at tænke over det fordi, at hvergang min samlever har haft lidt ekstra vagter koster det mig penge. Jeg har spøgefuldt sagt at jeg ikke kan få pengene fra hende, som kommune inplicit jo siger at jeg har “krav” på ! Så hvad nu hvis min samlever ikke fortæller mig om ekstra indkomst…hvad så
[/quote]

Jeg håber kommunen nægter at udbetal pension så længe du/i ikke ønsker at (samarbejde)… hvis det er NOGET jeg ikke har en skid til overs for så er det socialt bedrageri.

Jamen der er jo ikke noget idag, der er hemmeligt for det offentlige. De kan jo selv gå ind og trække oplysningerne, så man får jo ikke noget ud af at holde det hemmeligt!
Men jeg forstår det heller ikke sådan, at trådstarter ikke vil oplyse det til kommunen, men mere hvad man gør i det tilfælde, at samleveren ikke vil dele oplysningerne. Det er jo det, dilemma der er, at man måske aldrig har haft fælles økonomi, men bliver den ene så førtidspensionist, så afhænger pensionen af samleverens indtægt - også selvom man ikke er gift. Men igen, sådan er reglerne, og man får ikke noget ud af ikke at oplyse det.

[QUOTE=xlars38;114587]Jeg håber kommunen nægter at udbetal pension så længe du/i ikke ønsker at (samarbejde)… hvis det er NOGET jeg ikke har en skid til overs for så er det socialt bedrageri.
[/quote]

Det var en ualmindelig grov beskyldning om at vedkommende ønsker at lave social bedrageri…!!!

Der findes faktisk ægtefæller som ikke har fælles eje eller fælles økonomi og som ikke ægtefælles indkomst . Nej man har ikke pligt til at oplyse sin ægtefælle om sin indkomst. Kommunen kan så bare selv gå ind og se på ægtefællens indkomst.

Man har pligt til at oplyse om bor sammen med en på samme ardresse.
Men hvis ens samlever ikke vil oplyse hvad man tjener (kan så ikke lige forstå grunden til det). så kan kommunen ikke regne ens pension ud.

Men Ja kommunen kan bare trække oplysningerne.
spørgsmålet er så om det er lovligt?, uden man har givet samtykke.

Jeg tænker at ens personlige indkomstsoplysninger er vel netop personlige !
Ja bare ikke når du modtager en ydelse fra kommunen eller bor sammen med en

Da jeg fik første pension udbetalt, var der en hel side med grundlaget for beregningen af pensionens størrelse. Da havde jeg ikke på noget tidspunkt været sprugt om tal til beregningen. Jeg har rigtigt mange ting, der har indflydelse på min pensions størrelse.

Til gængæld var der en seddel med første pensionsudbetaling, jeg skulle udfylde inden 14 dage, hvis jeg ville modtage pension den følgende måned. Her skulle jeg opgive alle tal, der havde indflydelse på beregningen af min pension.

Det var ret nemt, da alle tal stod på den første pensionsmeddelelse, jeg fik, så jeg kunne skrive det hele af.

Nej, jeg tror ikke, der er nogen, der kan skjules omkring pensionsberegning - og sådan skal det også være.

Jørgine

Jeg har nu boet sammen med min kæreste i 10 år og vi har ALDRIG haft fælles økonomi på nogen måde overhovedet, men hvis jeg en dag ender på førtidspension tjener han desværre så meget at jeg ikke vil få ret meget og det er for mit vedkommende ydmygende at han skal til at betale penge til mig for at mit kan hænge sammen og skide uretfærdigt overfor ham som så får mindre til de udgifter han har, husleje og hvad der dertil hører bliver altså ikke mindre…
Jeg fatter simpelthen ikke fidusen på det punkt, for vi er selvstændige individer og ønsker at klarer os hver især…

[QUOTE=xlars38;114587]Jeg håber kommunen nægter at udbetal pension så længe du/i ikke ønsker at (samarbejde)… hvis det er NOGET jeg ikke har en skid til overs for så er det socialt bedrageri.
[/quote]

Det er da en grim ytring, du kommer med der, er jo ikke det spørgsmålet handler om!

Sjovt" som nogen mennesker ser “spøgelser”, hvor der ingen er!

Takker Regeringen… for denne " samfundsmistænkeligørelse" / misbrug af " samfundsrettighedder" som alle mennesker er grebet af…NOT :o

Helle.

[QUOTE=Susanne2412;114616]Jeg har nu boet sammen med min kæreste i 10 år og vi har ALDRIG haft fælles økonomi på nogen måde overhovedet, men hvis jeg en dag ender på førtidspension tjener han desværre så meget at jeg ikke vil få ret meget og det er for mit vedkommende ydmygende at han skal til at betale penge til mig for at mit kan hænge sammen og skide uretfærdigt overfor ham som så får mindre til de udgifter han har, husleje og hvad der dertil hører bliver altså ikke mindre…
Jeg fatter simpelthen ikke fidusen på det punkt, for vi er selvstændige individer og ønsker at klarer os hver især…
[/quote]

netop ligestilling snakker man meget om.
vi lever alså ikke som for 50 år siden, hvor manden tjener pengene og konen går hjemme.
En førtidspension er mistet erhvervsevne. uanset hvad man har eller havde inden man får den(ventetid og ingen indtægt pågrund af formue).
igen er det nemt og sparke til dem som ligger ned:eek:

Ja, det er simpelthen den mest mærkelige regel da! Det er jo en kompensation for at man ikke selv kan tjene penge - folks løn modregnes jo heller ikke ift. den andens løn…

Hej du, nej jeg kunne aldrig drømme om at lave socialt bedrageri - ALDRIG !
Det er blot træls at kommunen som udgangspunkt går ud fra at det er det man vil hvis man har muligheden !
Jeg kan så spørge hvad ideeen er i at: Hvis beregningsgrundlaget viser jeg at være således at du har fået for meget udbetalt i pension; regulerer kommunen tilbage med et år - har du der imod fået for lidt regulerer kommunen tilbage med ½ år !!!
At få en forklaring er ikke muligt !

Alle mennesker har oplysningspligt, når man modtager sociale ydelser. Det vil sige, at man har pligt til at oplyse om indtægter, boligforhold, personlige forhold etc., og ændringer i disse.
Oplysningspligten er en af de tilgrundliggende principper ved modtagelsen af sociale ydelser. Hvis du ikke oplyser korrekt om dine forhold, kan du ikke være sikker på at modtage den korrekte ydelse, eller at du i sidste ende ikke er beretttiget til en ydelse.

Hvis man f.eks. ikke oplyser ens indtægt ifbm. beregning af pension, så kan kommunen indhente oplysninger via skat, det skriver man som borger under på ifbm. modtagelsen af pensionen, selvom man ikke indsender lønsedler etc. Konsekvensen kan jo være, at kommunen ikke udbtaler ens pension/kontanthjælp/sdp korrekt, hvis ikke man oplyser om sine økonomiske forhold. Det er, uanset hvordan man vender det, dumt at snyde systemet og dermed sig selv..

[QUOTE=Fru K;114644]Alle mennesker har oplysningspligt, når man modtager sociale ydelser. Det vil sige, at man har pligt til at oplyse om indtægter, boligforhold, personlige forhold etc., og ændringer i disse.
Oplysningspligten er en af de tilgrundliggende principper ved modtagelsen af sociale ydelser. Hvis du ikke oplyser korrekt om dine forhold, kan du ikke være sikker på at modtage den korrekte ydelse, eller at du i sidste ende ikke er beretttiget til en ydelse.

Hvis man f.eks. ikke oplyser ens indtægt ifbm. beregning af pension, så kan kommunen indhente oplysninger via skat, det skriver man som borger under på ifbm. modtagelsen af pensionen, selvom man ikke indsender lønsedler etc. Konsekvensen kan jo være, at kommunen ikke udbtaler ens pension/kontanthjælp/sdp korrekt, hvis ikke man oplyser om sine økonomiske forhold. Det er, uanset hvordan man vender det, dumt at snyde systemet og dermed sig selv..
[/quote]

Nu handler indlægget netop ikke om egen indtægt men om samlevers og som tidligere skrevet er der altså ægtepar som ikke kender hinandens indtægter, hvilket gør det ret så vanskeligt at oplyse tallene …

mig bekendt har kommunen alle muligheder for at tjekke både den ene og anden.

Selve spørgsmålet om hvordan de skaffer sig disse oplysninger, ja, se det er jo så det, hm…

Jeg har som gift den erfaring at lige meget hvordan vi vender og drejer det, ja, så kan de til hver en tid hente oplysningerne, fint nok med mig men kan sagtens forstå princippet i det.

Har kun den erfaring at dengang jeg skulle indskrive børnene til børnehave og skulle have støtte til dette ja, da spurgte vedkommende om hun måtte have lov at tjekke min mands oplysninger sååå…tænker at sådan må det vel stadig forholde sig?

Mener at kun hvis kommunen har mistanke om noget ulovligt/uregelmæssigt ja, så kan de tjekke uden at spørge om lov, men bid mig ikke hvis jeg tar fejl :smiley:

Realiteten BURDE være at vi -uanset samliv/giftemål- er at betragte som selvstændige individer meeeen sådan funker det mig bekendt ikke i det offentlige regi, medmindre man gør opmærksom på det!

Og ja, iøvrigt, den med at man blir straffet for at leve sammen når man er gift/samlevende det kan vi kun være enige om!
Den lov bør hurtigst muligt ændres, enig :wink:

Mila, det handler i høj grad om oplysningspligt, især når det handler om et ægtepar. Lov om ægteskabets retsvirkning er den styrende lov ifht. pensionsloven. Det vil sige, at enhver, der er gift og/eller samlevende, har pligt til at forsøge sin ægtefælle. Derfor har den, der er pensionist, også pligt til at oplyse kommunen om ægtefællens indtægt. Det handler om husstandsindtægten, ikke kun om den enes eller den andens indtægt. Det samme gør sig gældende ifht. kontanthjælp. Tjener den ene ægtefælle noget, skal det modregnes hos den anden.

Når man modtager sociale ydelser, så skriver man under på, at man har oplysningspligt. Også ifht. hvad ens ægtefælle tjener.

Blot til orientering. Stykket her er hentet fra Bekendtgørelse af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

[b]Nu handler indlægget netop ikke om egen indtægt men om samlevers og som tidligere skrevet er der altså ægtepar som ikke kender hinandens indtægter, hvilket gør det ret så vanskeligt at oplyse tallene …

Jeg kan kun gentage at man jo ikke kan give nogen oplysninger som man ikke er i besiddelse af - så må kommunen jo skaffe dem af anden vej.

Jeg kender feks ikke min mands indkomst og han kender heller ikke min og nej vi har ikke fælles eje . Har netop pga. forsørgerpligten takket nej til pension for jeg vil ikke være afhængig af ham og hans indtægt - så er blevet visiteret til fleks på 13 timer , det må jeg så kæmpe mig gennem hvis det lykkes at fine job.