Tvang

Hej - Ved ikke liige om mit spørgsmål hører til her. Det drejer sig om jeg har været sygemeldt siden november '09 med dårlig ryg, tinnitus og udbrændthed - har været i behandling hos en psykolog som lavede en udtalelse til kommunen hvilket resulterede i at der skulle laves en rapport af en psykiater …denne har nu udtalt at jeg er depressiv - det er muligt, har jeg også selv tænkt.

Jeg er nu nået til at kommunen vil tvinge mig til at spise de piller som den ‘rare’ psykiater synes jeg skal spise (lykkepiller) …kan de virkelig det ? Jeg kan se’fø’li’ lade være, men i givet fald vil de tage mine sygedp. Jeg har det sådan at jeg ikke tror det vil hjælpe mig.

Det er godt nok hårdt at være syg…

Som sådan kan de ikke tvinge dig, men de kan sige at du ikke ville tage imod behandling.

Jeg forstår din situation, og aldrig rart når noget føles som tvang.

Hvordan ville du have det med at prøve dem og evt. give pillerne en chance?

Men de kan ikke tvinge dig, men de kan jo da sige at du ikke ønsker at følge den behandling de mener evt. kunne have en gavnlig effekt på din situation, og da stoppe dine sygedagpenge fordi du forhaler din lidelse og ikke er samarbejdsvillig..

Jeg er sådan set rædselsslagen for at skulle spise dem - en af bivirkningerne skulle angiveligt være angstanfald - noget jeg døjede med da jeg var yngre - det var skrækkeligt - man kan sige jeg ikke er samarbejdsvillig, men på den anden side er sygdom jo ikke kun deres sag, patientens vel går vel forud ?

Antidepressive piller er ikke en af de “slemme” psykofarmaka.

Personligt mener jeg så heller ikke at lykkepiller er løsningen på alle problemer.

De tænker ikke sådan for det jo ikke dem der lægger krop og liv til!!

Og det den eneste behandling der er anerkendt inden for den medicinske verden!!

Derfor har de haft en speciallæge til at vurd. hvad der vil være bedst for dig og det et tilbud, o gfor at være i systemet (forsørgelse) skal vi tage imod den behandling de anbefaler!

Jeg vil foreslå at du taler med psykiateren om din angst for at spise pillerne!!

I min verden giver de det lo.. ud som var det bolsjer og jeg tror sku de alle har aktier i det!!
men det jo kun min mening og holdning!

Løsning … ja, det er jo liige spørgsmålet : Løsning for hvem ?
Åbenbart er patientens ord ikke vægtet.

Jeg har udtalt min angst til pyskiateren - svaret var : Så, slutter vi bare her …
Det forstår jeg jo sådan set godt - problemet er bare at så bliver konklusionen på kommunen : Ingen behandling - ingen sygdom -Men det er jo langt fra sandheden !
Tinnitussen, udbrændtheden + behandlingen hos psykologen er der jo stadig og slidgigten i ryggen ligeledes.
Men tak for svar - kan se at det nok må blive løsningen - spis dem :slight_smile:

[QUOTE=Raadvild;114673]Hej - Ved ikke liige om mit spørgsmål hører til her. Det drejer sig om jeg har været sygemeldt siden november '09 med dårlig ryg, tinnitus og udbrændthed - har været i behandling hos en psykolog som lavede en udtalelse til kommunen hvilket resulterede i at der skulle laves en rapport af en psykiater …denne har nu udtalt at jeg er depressiv - det er muligt, har jeg også selv tænkt.

Jeg er nu nået til at kommunen vil tvinge mig til at spise de piller som den ‘rare’ psykiater synes jeg skal spise (lykkepiller) …kan de virkelig det ? Jeg kan se’fø’li’ lade være, men i givet fald vil de tage mine sygedp. Jeg har det sådan at jeg ikke tror det vil hjælpe mig.

Det er godt nok hårdt at være syg…
[/quote]

hejsa…

jeg er ikke 100% sikker men der står vist noget om hvis man ikke følger deres anvisninger om aktivering eller nægter at modtage hjælp der kan forbedre en situation så kan man fratages sygedagpenge. men igen er ikke helt sikker måske der sidder en anden her der kan svare dig helt klart på dette, men ellers forhør dig i din bopælskommune

En psykiater “deler piller ud” og det er deres arbejde, så de kan godt blive “fornærmet” hvis man ikke ville tage imod deres behandling.

hm, raadvild, må jeg spørge om den psykolog du har konsulteret er en du/din læge har anbefalet eller er det kommunen?

Hvis fx du mener at konklusionen fra psykiateren ikke er ok, ja, så ville jeg da stille spørgsmålstegn ved denne -ved at klage!

Patienten har altid ret til at blive hørt-husk det!

(At have tinitus er en stor daglig udfordring, og jeg tror desværre ikke mange kan forstå hvor udmattende det er, medmindre de selv har oplevet det, føler med dig, for har det selv :wink:
Min mand ynder at sige: jeg har det efter omstændighederne godt, men omstændighederne er noget l***!)

Jeg kender jo ikke fuldt ud til dig og dit liv men syns at det er rigtigt af dig at stille spørgsmålstegn om det er det du har brug for -og ja, hvem vil det gavne?

Spørg, spørg og spørg igen(gerne på skrift) hvis du på nogen måde føler det hele går dig forbi, det er jo dit liv og helbred!

Ønsker dig det bedste :slight_smile:

Det er sygedagpengelovens § 8 , som udstikker retningslinierne for hvornår dagpengene kan bortfalde, i loven står at det kan ske “når den sikrede nægter at modtage den nødvendige lægebehandling..”

Nu ligger lovgivning for det meste op til en tolkning.

Raadvild
Jeg ville nok sætte spørgsmålstegn hvis det var egen læge der havde ord. lykkepiller..
Og ang mulige bivirkninger.. så er mundtørhed den bivirkning der er 110% sikkert at du får..

Jeg tror ikke at psykiatere uddeler lykkepiller som om det var bolsjer.. - men du kan jo lave en aftale med ham at hvis du ikke føler det er det rigtige for dig at du så trapper ud af dem…
Husk lige at der først kommer en effekt af dem efter ca 3-6 uger..
På den måde .. hvis du altså giver det en chance.. så har du ikke været kropumulig og modarbejdet læge eller kommune… :wink:
Kh
Lone

Jeg synes, det er ærgerligt, at “lykkepiller” (hader i øvrigt den betegnelse, for det har intet med virkeligheden at gøre), er blevet så udskældte. De hjælper virkelig mange mennesker, men som med alt andet , så virker det ikke på alle.

Jeg tror som lunasdatter heller ikke på, at de bare skriver piller ud som slik, de gør det, hvis de mener, der kan være en chance for at det kan hjælpe den pågældende patient.

Selvfølgelig bør det være op til den enkelte patient om man vil modtage en anbefalet behandling, desværre er det så sådan, at det kan tolkes som manglende forsøg på at få det bedre og dermed kan kommunen stoppe pengene.

Mit råd ville være at prøve den medicin af. Tænk nu hvis det hjælper dig? Du kan hurtigt stoppe igen, hvis der kommer uacceptable bivirkninger, men jeg vil skynde mig at sige, at evt bivirkninger desværre viser sig næsten med det samme, hvorimod virkningen lader vente lidt på sig. Til gengæld forsvinder de fleste bivirkninger, når kroppen har vænnet sig til medicinen. Så her gælder det altså om at have lidt tålmodighed.

Men jeg ved godt, det er nemt bare at sige. Har selv været på anti-depressiv i flere år, men har ikke taget dem i mere end 2 år nu, og jeg har ingen problemer haft med at stoppe med dem igen. Havde heller ikke andre bivirkninger end mundtørhed. Tog dog en del kilo på, men det er ikke alle præparater der er lige slemme hvad det angår.

[QUOTE=gh72;114692]Jeg synes, det er ærgerligt, at “lykkepiller” (hader i øvrigt den betegnelse, for det har intet med virkeligheden at gøre), er blevet så udskældte. De hjælper virkelig mange mennesker, men som med alt andet , så virker det ikke på alle.

Jeg tror som lunasdatter heller ikke på, at de bare skriver piller ud som slik, de gør det, hvis de mener, der kan være en chance for at det kan hjælpe den pågældende patient.

Selvfølgelig bør det være op til den enkelte patient om man vil modtage en anbefalet behandling, desværre er det så sådan, at det kan tolkes som manglende forsøg på at få det bedre og dermed kan kommunen stoppe pengene.

Mit råd ville være at prøve den medicin af. Tænk nu hvis det hjælper dig? Du kan hurtigt stoppe igen, hvis der kommer uacceptable bivirkninger, men jeg vil skynde mig at sige, at evt bivirkninger desværre viser sig næsten med det samme, hvorimod virkningen lader vente lidt på sig. Til gengæld forsvinder de fleste bivirkninger, når kroppen har vænnet sig til medicinen. Så her gælder det altså om at have lidt tålmodighed.

Men jeg ved godt, det er nemt bare at sige. Har selv været på anti-depressiv i flere år, men har ikke taget dem i mere end 2 år nu, og jeg har ingen problemer haft med at stoppe med dem igen. Havde heller ikke andre bivirkninger end mundtørhed. Tog dog en del kilo på, men det er ikke alle præparater der er lige slemme hvad det angår.
[/quote]
Som talt ud af min mund!:slight_smile:

Jeg synes ‘lykkepillerne’ er en enorm håndsrækning, og når man er syg har man jo alt at vinde og ikke ret meget at tabe!

Jeg har selv fået lykkepiller (alle mærker) gennem de sidste 17 år. Nogle har virket bedre end andre. Nogle har forværret, andre har gavnet utrolig meget.

De hjælper ikke på MINE former for angst, men de kan fjerne mine depressioner så jeg undgår at komme ud i en psykose.

Jeg tager ikke medicinen længere. Men hvis en depression er påvej, jamen så ringer jeg PROMTE til min læge og bestiller en ny omgang!

Jeg vil næsten vove at påstå, at de mere end én gang har reddet mit liv.

:kram:

[QUOTE=adbib;114687]Nu ligger lovgivning for det meste op til en tolkning.
[/quote]

trådens spørgsmål går på …

derfor svare jeg efter bedste evne med at henvise til paregraf 8 i sygedagpengeloven om hvad de evt. kan finde på i denne situation… og hvordan den enklte sagsbehandler tolker loven er jo ikke til at spå om :slight_smile:

Jeg tænker lidt at fremfor de tager dine sygedagpenge så køb dog de piller , hverken kommunen elelr psykiater står jo hjemme hos dig og tjekker at du synker dem …

Jeg ville heller ikke bare tage dem, medmindre jeg havde det meget dårligt. En spykiater er en læge med en overbygning i psykiske sygdomme og lidelse som med medicin behandler sindslidelser og sindssygdomme så deres værktøj er medicin …

@ xlars38

Nu er mit råd også at hun/ham skal tage de piller. Men der ligger stadig en mulighed for at klage.

vil næsten vove den påstand, hvis man nægter lægebehandling, så kommer man ikke videre i sin sag.
det skal selvfølgelig ikke være kommunen som påtving nogle piller, uden andre læger har sagt noget.
Men hvis en psykiater siger man skal prøve og man ikke vil, så er det netop og nægte lægebehandling.
så kan man kalde det tvang eller ej.
Men lyt til Helenekr og gh72

Det er aldrig rart at få afvide der er noget man bør eller skal. Så er det ligegyldigt om det er ryge-stop, slankekur eller lykkepiller. Sålænge ideen ikke kommer fra én selv, så vil det altid føles som tvang.

Jeg ser det hele udefra, og tænker mere ,aaha, her er der nogle symptomer som en behandler mener at kunne lette’’ og ydermere vil det kunne lette sagsforløbet oven i hatten, og kunne være bidragende til bedre, hurtigere og mere korrekt udredning, SAMTIDIG med at visse symptomer muligvis kan fjernes!

Jamen det er vel den vej det skal drejes?
Så istedet for at se det som en straf, jamen så ville jeg da se det som en oplagt mulighed til at få slået flere fluer med ét smæk!